Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

PENCAPAIAN BLOG SISHAWA DOT COM SEPANJANG 2017

08.08.2017 : adalah tarikh keramat yang ku pilih untuk hijrahkan blog aku ini daripada blogspot ke DOT COM.

Ini pula adalah ranking blog aku semasa mula-mula check pada 13 November yang lalu. Masa tu blog aku berada pada kedudukan 40k++.

Sekarang, aku check semula untuk kali yang ke dua. Nervous juga ni tapi dalam masa yang sama excited nak tahu samada meningkat ataupun sebaliknya. Bila di check, alhamdulillah.... sudah ada peningkatan daripada kedudukan 40k++ kepada 27k+. Hilang debaran kat hati. Moga-moga boleh naikkan lagi kedudukan ni..
Bounce rate juga sudah semakin menurun daripada sebelum ni.
APA ITU BOUNCE RATE?
Bounce rate adalah penunjuk jumlah pengunjung ke atas sesebuah blog. Ia bukan ingin menunjukkan berapa ramai yang singgah tetapi untuk memberitahu pada kita berapa ramai pembaca yang sudi singgah dan sudi duduk berlama-lama untuk membaca dari satu entry ke satu entry yang lain.

Contoh paling mudah, katakan kita membuka sebuah restoran. Ada pelanggan yang datang tapi hanya tengok sekilas menu apa yang ada di jual kemudian terus keluar dan pergi makan di restoran yang lain. Bukan setakat makan satu menu je kat situ sebaliknya duduk lebih lama untuk 'mencuba' pelbagai menu-menu yang lain.

Semakin rendah bounce rate bermakna semakin berkuranganlah golongan pembaca daripada kategori yang hanya datang baca satu entry tanpa mahu membaca entry lain yang kita telah tulis tu. 

Saat entry ini di tulis bounce rate telah menjadi lebih rendah lagi daripada 59.60% kepada 58.10%... Ini bermakna semakin ramai pengunjung yang sudi duduk di blog ini dengan lebih lama berbanding sebelumnya.

Disebabkan masih kurang percaya tentang penurunan untuk 'bounce rate' ni, aku ambil keputusan untuk check sekali lagi. Jika tadi check dengan menggunakan Alexa, kali ini aku check dengan menggunakan Google Analytics. Alhamdulillah.... ternyata memang benar... Syukurlah.. syukur sangat sangat... terima kasih banyak-banyak ya ualls kerana sudi singgah dan baca entry-enty ku =D

Alang-alang sudah berada di webs Google Analytics, aku terus check dari negara manakah pengunjung blog aku ni datang. Nampaknya hanya ada lebih kurang 3% saja pengunjung dari negara luar manakala yang selebihnya hampir 97% pengunjung yang datang adalah daripada negara ini sendiri. 

Ini bermakna, apa yang ku tulis di blog ini telah di baca oleh rakyat Malaysia kebanyakannya. Maka takde masalahlah untuk aku bebel bebel dalam bahasa Melayu dan perkenalkan produk-produk terbaru yg hot dan gojes kat pasaran sekarang ni.. Jika merujuk kepada carta di bawah, pengunjung daripada pelawat yang lama adalah sebanyak 32.7%, pelawat lama ni rasanya mngkin daripada golongan sesama blogger dan pembaca setia (ada ke pembaca setia ni? hehe). Manakala selebihnya adalah daripada pembaca baru yang datang dengan bantuan Mr Google. 
4 HARI LAGI UNTUK SAMBUT ULANGTAHUN YANG PERTAMA DAN NANTIKAN CONTEST DI BLOG INI BERMULA 14 JAN 2018 NANTI.... 

CONTEST NI KHAS UNTUK MENGHARGAI JASA BAIK UALLS YANG SUDI SINGGAH DAN BACA BLOG AKU YANG TAK SEBERAPANYA NI... ADA HADIAH CASH $$ TAU.... tungguuuu.......  =D



14 comments for "PENCAPAIAN BLOG SISHAWA DOT COM SEPANJANG 2017"

  1. Waaa, tahniah sis awa. Tak sabar nak join contest. Hehe

    ReplyDelete
  2. bounce rate kita tinggi melangit...sedih

    ReplyDelete
  3. allhamdulillah... tahniah awa... bounce rate akak pun tinggi

    ReplyDelete
  4. Tak pernah pun check ranking ni semua. Boleh try.

    ReplyDelete
  5. tahniah awa.. hebatlah blog awa

    ReplyDelete
  6. tahniah..bagus pencapaiannya

    ReplyDelete
  7. tahniah! tak sabar nak join contest :)

    ReplyDelete
  8. Tahniah awa..... teruskan berblogging....muahhhh

    ReplyDelete
  9. Tahniah awa..... teruskan berblogging....muahhhh

    ReplyDelete
  10. tahniah kak hawa! dulu rajin la check wlupun yg hadoo..haha..nk check juga

    ReplyDelete