I'm lovin' it! McDonald's® Malaysia Kembali Dengan Variasi Macaron Special Dari Perancis | Assalamualaikum, bonjour... eh dah kenapa tetiba sebut pengenalan bahasa France ni?  Ini semua gara-gara variasi menu macaron special yang telah dibawakan oleh team McDonald's ® Malaysia khas dari Perancis untuk semua pengunjung setia McCafe di seluruh negara. Penggemar McCafe ini of courselah termasuk dengan daku juga sebabnya daku memang hantu coffee!



Untuk pengetahuan semua, gaya nikmati minuman kopi di kafe hipster telah menjadi satu trend dalam kalangan masyarakat kita sekarang ni. Sambil minum sambil berangan dan tak lupa juga dengan acara berselfie dan sebagainya. Tak kisahlah ingin minum bersama yang tersayang, famili, rakan mahupun seorang diri sekalipun yang pasti minum kopi di kafe hipster yang mabeles memang best! 

Maka tak hairanlah kenapa McDonald's mempertambahkan lagi bilangan McCafe sehingga ke seluruh pelusuk negara termasuklah juga dengan menyediakan lebih banyak pilihan makanan yang menarik seperti menu macaron ini. 



Bercerita tentang macaron, menu macaron ini merupakan makanan pemanis yang berasal daripada Perancis yang semakin popular di Malaysia. Rasanya yang manis dengan inti yang pelbagai dengan tekstur lembut di dalam serta rangup di luar mampu membuatkan ramai orang jatuh cinta. 

Tetapi masalahnya adalah menu macaron ini teramattttttlah manis! Kerana itu tatkala melangkah masuk ke dalam McCafe Pengkalan Chepa sewaktu mengunjunginya bersama suami dan anak-anak beberapa hari yang lepas, daku asyik dok berkira-kira samada patut atau tidak daku mencubanya. 



Macarons are a delightfully fancy dessert treat, typically sold at upscale patisseries in delicate packaging. Savour the flavors of these assorted macarons, deliciously made in France.
Bila lihat sebahagian ayat tersebut terasa macam best pulak. So fikir punya fikir takpe baik cuba Macaron dari McDonald's Malaysia ni untuk beri feedback semula. Sedap atau tidak, manis atau tidak, berbaloi atau tidak, segalanya daku boleh tahu sendiri selepas mencuba. Dari hanya dengar komen orang baik rasa sendiri. Tak gitu?

Melihat akan susunan macaron ini di balik cermin kaca membuatkan nafsu makan aku semakin meningkat. Warnanya yang pelbagai mengikut jenis perasa yang disediakan makin membuatkan daku berasa semakin tidak sabar untuk menikmatinya. Cuma daku sarankan jika ingin makan macaron ini ada baiknya beli sebanyak tiga biji kerana harga untuk sebiji adalah RM3.95 manakala jika di beli sebanyak 3 biji sekaligus hanyalah berharga RM10 sahaja. 


Taraaaa..... this is it! Hingga 6 perasa sekali ku pilih untuk di hadap.... melampau ke apa ni? Hahaha... Enam perasa tersebut adalah Caramel Biscuit, Pistachio, Vanilla, Raspberry, Lemon dan juga Chocolate. Bila lihat semula Macaron ni terasa bagai nak berlari semula ke McDonald's. Asyik dok terbayang benda makan jer , masalah masalah ! Anyway, nak tahu apa pendapatku tentang menu Macaron dari McCafe McDonald's ® Malaysia ni? Jom baca lagi hingga habis...


Dibungkus Dalam Kotak Mini Yang Sangat Sweet 

Tatkala melihat pembungkusannya dalam kotak mini kecil dengan corak menarik untuk menyampaikan mesej yang menu Macaron ini adalah resepi special dari Perancis, daku terus berangan. Alangkah bestnya kalau tiba-tiba ada seseorang sudi memberi daku menu Macaron ini sebagai kejutan.


Yelah, sweet kot. Makin best jika tiba-tiba suami beli secara senyap masukkan dalam backpack then sedang asyik leka berbual suami keluarkan dari backpack sebagai hadiah. Alololo..... sweetttt bersemutttt.... boleh jatuh cinta semula kali ke sejuta!


Sesuai Untuk Dipadankan Dengan Apa Jua Menu

Disebabkan sizenya yang tidak terlalu besar, pada pendapatku ianya amat sesuai untuk dipadankan dengan apa jua menu pilihan yang lain dan untuk diriku sendiri, pada hari tersebut daku makan Macaron ini sebagai pencuci mulut selepas puashati dengan menu Big Mac kegemaranku. Gabungan kopi yang bersatu dengan manisnya macaron ini memang sangat padu! Asyikkkk makan hingga tak sedar dah habis makan semuanya.


Pelbagai Perasa Dengan Tahap Kesedapannya Yang Tersendiri 

Setelah mencuba semuanya, pada pendapat peribadiku Macaron yang ada di McCafe milik McDonalds ini telah di buat dengan sukatan bahan yang amat tepat sekali. Ini kerana daku menyangkakan yang ianya akan teramattttt manis hingga terasa melekat rasa manis tu di tekak namun ternyata telahanku itu sama sekali silap.


Saat mula menggigit macaron ini terus terasa akan seolah sedang menikmati sejenis juadah yang seakan satu gabungan antara kek dan juga biskut. Ini kerana luarannya agak rangup seperti biskut tatkala di gigit sedangkan dalamnya pula lembut seperti kek dan apa yang membuatkan daku rasa semakin suka adalah tatkala ianya mencair di dalam mulut tanpa memberikan sebarang kesan lekit samada pada tekak saat menelan mahupun pada tangan yang sedang memegangnya. 


Jika ditanya perasa manakah yang paling daku suka? Jawapannya adalah CARAMEL BISCUIT dan perasa manakah yang daku kurang berminat? Jawapannya adalah RASPBERRY. Daku suka dengan perasa caramel biscuit ini disebabkan rasa keseluruhannya yang sangat kena dengan seleraku dan daku kurang berminat dengan raspberry hanyalah dek kerana rasa manis dan masamnya yang pada aku agak keterlaluan sikit. Jika raspberry ini dapat mengurangkan sedikit rasa manisnya, InshaAllah daku akan cuba menerima macaron resberry ini.


Yang pasti pihak McDonalds memang tidak lokek dengan intinya yang sangat padat hingga menimbulkan rasa mewah ketika sedang menikmatinya. Yummy yummy.... sekali makan macam nak lagi lagi lagi dan lagi. Anak-anakku termasuk baby Kasih juga dapat menikmatinya cuma ada baiknya jangan beri baby pegang jika tak nak comot.. hehe.. 


Nak Makan Macarons Sedap Yang Awesome? Jom Lepaskan Hajat Dengan Macarons McCafe !

Jika di tanya adakah aku akan makan lagi menu Macarons di McCafe McDonald's ini? Jawapanku adalah YA! Sedapppp kot.... ohya, jika ke McDonald's jangan lupa juga untuk turut isi sedikit derma ke dalam tabung merah comel kat mana-mana kaunter pembayaran McDonald's tu tau sebabnya hasil kutipan tersebut akan digunakan untuk membantu adik-adik yang ada masalah kesihatan dan wang hasil kutipan itu juga turut akan digunakan untuk pembinaan Rumah Ronald McDonald yang dijangka siap pada bulan Mac ini bertempat di HUSM Kota Bharu Kelantan. 


McCafe Macarons. It's time to celebrate! Savour the flavors of these assorted macarons, deliciously made in France. Only at McCafé®.

Skala bintang ? 8 / 10 daku kasi.... Tahniah McDonalds ... 


 #McDonaldsMalaysia