Jenis Roti Wholemeal (Tips Pilih Roti Yang Betul Untuk Diet) | Sebagai rakyat Malaysia, nasi adalah makanan ruji yang akan di makan tiap hari. Dan jika kebetulan pada waktu itu rasa ingin turunkan berat, maka roti akan di pilih untuk menjadi penganti nasi. Roti seringkali menjadi menu utama untuk menggantikan nasi kerana ia tetap memberi rasa kenyang tetapi dalam masa yang sama turut dapat bantu menurunkan berat badan.  

Sebab itu, tak hairanlah mengapa ramai yang nak diet ni memilih roti sebagai pilihan. Tapi, tahukah kalian yang sebenarnya roti di pasaran itu adalah tidak sama? Dan kalau nak tahu juga, sebenarnya tidak semua roti itu sesuai untuk dijadikan pilihan untuk berdiet. Nak kurus dengan makan roti boleh, tapi perlu tengok dulu label kat bahagian belakang bungkusan roti. Awas, Jangan tersalah beli!




Antara Jenis-Jenis Roti Yang Ada Di Malaysia

Untuk lebih mudah faham, di sini daku akan kongsikan antara jenis roti yang ada di pasaran Malaysia dan daku juga akan turut share roti yang mana satukah paling sesuai untuk di makan terutama untuk mereka yang ingin berdiet. 

1. White Loaf / Sandwich Loaf
Roti whiteloaf atau sandwich loaf ni sebenarnya adalah roti bantal putih yang di jual dalam bentuk buku. Roti ini seringkali digunakan sebagai roti sandwich. Bahan utama untuk membuat white loaf ini adalah tepung gandum berprotein tinggi dan roti dari jenis ini sering menjadi pilihan utama ramai orang disebabkan oleh harganya yang murah dan teksturnya yang lembut serta senang di kunyah.




2. Wholegrain, Wholewheat dan Wholemeal
Nama nampak saja nampak berlainan tetapi sebenarnya ketiga-tiga istilah yang digunakan ini adalah merujuk kepada roti yang sama. Wholegrain, Wholewheat dan Wholemeal ini adalah roti gandum penuh yang tinggi serat makanan. Roti dari jenis ini juga dapat membuatkan seseorang itu berasa kenyang selepas memakannya. 

Apa yang membezakan penggunaan 3 istilah ini adalah :

  • Wholegrain bread dan wholewheat bread – istilah yang digunakan di US 
  • Wholemeal bread – istilah yang digunakan di UK




Roti wholemeal juga ada pelbagai jenis iaitu Bran & WheatGerm (Light Fiber), Finegrain Wholemeal ( High Fiber), 100% Wholegrain (with sunflower Seeds) dan juga 100% WholeGrain (with Canadian Purple Wheat). Ia dihasilkan dari gandum yang tak diproses sepenuhnya. Warnanya gelap sebab bran yang menyelaputi gandum tu tak dibuang. 

Bagi yang ingin turunkan berat badan, kalian disarankan makan roti dari jenis ini disebabkan oleh kandungan seratnya tinggi dan nilai G.I nya lebih rendah. Apakah yang dimaksudkan dengan 'nilai G.I' ini? Teruskan membaca artikel ini hingga habis. 



3. Multigrain

Roti dari kategori 'multigrain' ini terdiri dari beberapa jenis bijirin yang dicampur sebagai ramuan utama. Ia juga ada dalam bentuk biskut. Kiranya multigrain ini adalah roti atau biskut yang dihasilkan dengan menggunakan banyak jenis bijirin dalam satu masa. 

Roti dari jenis multigrain ini perlu diperhatikan betul-betul sebelum di beli kerana tak semua roti Multigrain ni bersifat 'healthy'. Nak tahu mana satu yang bagus, mula-mula baca pada ramuan dan pastikan ada istilah ‘whole‘ atau ‘penuh’ dalam klasifikasi bijirin yang digunakan. Selepas itu baca pula pada label maklumat pemakanan dan pastikan pada kolum per 100g, nilai serat/fiber nya tinggi, sekurang-kurangnya 8g serat per 100g.





Apa Itu G.I ?

G.I adalah nama singkatan untuk Glycemic Index atau Indeks Glisemik dan G.I ini merupakan ukuran relatif bagaimana sesuatu jenis makanan yang mengandungi karbohidrat itu memberi kesan kepada tahap gula dalam darah.

Glycemic Indeks ni diberi dari skala 1 hingga 100 dan di kategorikan kepada 3 kumpulan:

  • GI Tinggi : 70-100
  • GI Sederhana : 56 – 69
  • GI Rendah : 0 - 55


Nak lebih faham tentang G.I ini mudah saja. Lebih tinggi nilai GI bermakna lebih lebih pantas makanan tersebut diproses dalam badan dan tahap gula akan mencanak naik dengan cepat. Ini bermakna roti yang paling sesuai untuk diet berkualiti adalah dari jenis yang rendah G.I nya. Kehebatan roti dengan nilai G.I yang rendah ini, ia dapat membekalkan kedua-dua komponen serat larut dan tak larut. 

Serat larut (contoh oat etc) pula boleh pegang air dan membentuk 'gel' dan sifat ini secara tidak langsung dapat memperlahankan pergerakan makanan dalam usus. Sekaligus boleh buat kalian rasa kenyang lebih lama. Serat tak larut pula boleh bantu kawal paras glukosa dalam darah. Lebih gelap warna roti tu, lebih bagus untuk dimakan.

Baca Juga : Senarai Khasiat Buah Bidara Pada Manusia (Patutlah Viral & Popular!)

Bolehkah Kurus Jika Gantikan Nasi Dengan  Roti?

Adakah ada roti wholemeal untuk kurus kat pasaran? Roti wholemeal untuk kurus memang benar ada. Cuma sebelum di makan mana-mana roti, sila pastikan dulu detail yang ada pada label. Ada pelbagai jenis roti dan jangan pula tersalah beli. Nantikan dari nak jadi kurus dah jadi makin gemuk pula.

Ada banyak jenis roti wholemeal ni, ada roti wholemeal Gardenia dan ada roti roti wholemeal massimo untuk diet juga. Makan roti wholemeal boleh kurus memang benar cuma jika betul-betul nak mulakan diet dan nak mencari roti yang lebih sesuai, pilihlah roti berdasarkan G.I (Glycemic Index).

INGAT!! Sebelum beli jangan lupa baca label tau.... Selamat berdiet!!




Terima kasih kerana membaca. Jangan lupa untuk follow blog ini dan jemput datang lagi di lain masa.