Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

10 Tempat Menarik Patut Singgah Di Osaka Jepun (Jom Cuti!)

10 Tempat Menarik Patut Singgah Di Osaka Jepun | Apa yang menarik di Osaka? Sebelum tahu tempat menarik di Osaka, mari kita berkenalan secara ringkas dulu dengan bumi Osaka ini. Untuk pengetahuan, Osaka merupakan bandar ke-2 terbesar di Jepun selepas Tokyo. Ramai suka ke sana kerana ia melibatkan percutian empat musim.

Tempat menarik di Osaka Jepun ini memang banyak dan jika kalian memang sedang merancang untuk ke sana, memang eloklah ambil tahu untuk mudahkan lagi urusan percutian tu.



Tempat Menarik di Osaka menjadi pilihan ramai yang ingin bercuti ke negara Jepun. Almaklumlah,  keindahan Jepun sebagai negara matahari terbit memang ohsem. Tempat menarik di Jepun memang tak mampu nak kira dengan jari. Dan untuk Osaka sendiri, ia sangat terkenal dengan tempat bercuti dengan pemandangan indah dan tempat shopping di Osaka juga sangat happening.


Sejarah & Suasana Kehidupan Penduduk di Osaka


Bandar Osaka pada awalnya di kenali sebagai Naniwa, sebuah nama yang masih lagi wujud sebagai sebuah kawasan di tengah bandar Osaka sebagai Naniwa dan Namba. 
Maharaja Kōtoku menjadikan kawasan ini sebagai bandarnya, dan menamakannya sebagai Naniwa-no-miya (Pusat Bandar Naniwa). Bandar ini mempunyai hubungan baik, didarat atau lautan dengan banyak pihak lain seperti Yamato (modernnya Nara), Korea, dan China. Settsu, yang merupakan bekas kawasan Jepun, meliputi bahagian utara Osaka moden dan hiliran pantai Hyogo.


Pada 1496, Bahagian Buddha Jodo Shinshu telah membuka pusat mereka, Ishiyama Hongan-ji sebuah kuil yang dibina kukuh diatas tapak istana diraja lama Naniwa. Pada 1570, Oda Nobunaga telah melancarkan serangan keatas kuil tersebut yang berakhir selama sepuluh tahun. 
Sami kuil tersebut akhirnya menyerah kalah pada 1580, kuil tersebut telah dimusnahkan dan Toyotomi Hideyoshi mengambil kawasan itu sebagai Osaka Castle, yang merupakan istananya sendiri.
Osaka telah sekian lama menjadi pusat ekonomi terpenting jepun dengan peratusan besar populasi terdiri daripada kelas pedagang.


Kini, Osaka merupakan ibu negeri kepada wilayah Osaka, Jepun. Osaka mempunyai populasi seramai 2.7 juta penduduk dan merupakan bandar dengan populasi kedua terbesar di Jepun selepas bandar Tokyo pada siang hari. 
Pada waktu malam, ia menjadi bandar ketiga terbesar di Jepun selepas Tokyo dan Yokohama. Ia terletak di kawasan Kansai di pulau utama Honshu, di hilir sungai Yodo di Pantai Osaka.
Jika ke Osaka bolehlah singgah ke Osaka Museum And Living House dan Osaka Museum of History untuk mengetahui dan merasai suasana kehidupan penduduk Osaka di zaman dulu. 


Osaka sekarang merupakan bandar komersial bersejarah di Jepun dan ia masih lagi merupakan salah satu pusat industri utama dan perlabukan di Jepun, dikenali sebagai jantung kawasan metropolitan Osaka-Kobe-Kyoto, di mana mempunyai populasi seramai 17,510,000 orang penduduk. Rumah penduduk di Osaka kecil saja namun serba lengkap dengan design yang sangat sistematik dan praktikal. 



Agak-agak ada tak eh penginapan bloggers di Osaka untuk keluarga? Hahaha.. manalah tahu kan. Kalau ada best juga! =D


Bercuti Ke Osaka Jepun Bergantung Pada Musim

Bercuti ke Jepun akan bergantung pada musim. Kalian perlu fikirkan dulu nak pergi bercuti ke Jepun di musim yang mana satu. Selalunya pelancong lebih suka melihat tempat menarik di Osaka pada musim panas dan musim salji. 

Ini adalah gambaran bercuti di tempat menarik Osaka Jepun pada musim panas.



Ini pula gambaran bercuti di tempat menarik Osaka Jepun pada musim salji. 




Nak bercuti ke Osaka pada musim bunga? Tak ada masalah kerana suasana Osaka Jepun pada musim bunga juga cantik.





Tak lupa suasana Osaka di musim luruh / gugur. Wah menarik juga suasana bercuti di Osaka pada musim luruh ni, romantik gitu! 





10 Cadangan Tempat Menarik di Osaka Jepun (Patut Singgah Bila Cuti Ke Sana)

Sekarang, mari kita lihat senarai 10 tempat menarik di Osaka yang sering dikunjungi oleh para pelawat. Kalau bercuti ke Jepun memag tempat ini sering dijadikan tumpuan untuk menikmati suasana Osaka itu sendiri. Antara tempat Menarik di Osaka yang patut singgah itu adalah :


#1 - Osaka Castle & Park



#2 - Tombori River Cruise




#3 - Tenjinbashisuji Shopping Street


#4 - Osaka Science Museum


#5 - Kuromon Market


#6 - Osaka Aquarium Kaiyukan



#7 - Open-Air Museum of Old Japanese Farm Houses

#8 - Universal Studios Japan

#9 - Pokemon Center Osaka


#10 - Dotonbori



Masih Cari Tempat Menarik Untuk Bercuti di Luar Negara? Bolehlah Fikirkan Osaka Jepun Ini Sebagai Pilihan!

Untuk daku ke Osaka Jepun ini mungkin agak susah. Yelah banyak tanggungjawab daku ni. Tapi jika ditakdirkan ada rezeki dan masa lebih nanti, siapa tahu kan? Lagipun memang best tempat-tempat menarik di Osaka Jepun ni. 

Bagi pendapat peribadiku sendiri, tempat menarik yang ada untuk dilawati di Osaka Jepun ni memang best! Viewnya cantik dan paling penting boleh lihat sekali budaya orang Jepun yang sentiasa nak cepat dan pembersih tu. 

So kalau kalian memang teringin nak ke Jepun tapi belum pasti lagi nak fokus stay kat bandar mana semasa percutian tu, bolehlah masukkan Osaka ke dalam senarai percutian. Jika nakkan pengalaman yang lebih menarik untuk bergambar dan sebagainya, kalian patut bercuti ke Jepun pada musim pokok bunga ceri galak berbuah. Dapat lihat ala-ala bunga sakura gitu! Tempat makan halal pun ada.



Kalau nak lebih jimat dan senang kerja, nak becuti dengan lebih terancang dan seronok, kalian boleh je tempat pakej percutian ke Osaka Jepun dengan mana-mana agensi perlancongan yang ada kat Malaysia ni. 

Itulah dia antara 10 tempat menarik wajib singgah semasa berada di Osaka Jepun. Semoga percutian kalian ke sana akan terasa lengkap dengan menarik tempat-tempat menarik yang ada di Osaka ini. 

Selamat bercuti, have fun!! 



8 comments for "10 Tempat Menarik Patut Singgah Di Osaka Jepun (Jom Cuti!)"

  1. such a great entry. I bookmark this!
    am gettin excited to go there, Osaka is on my list
    InshaAllah next year, cannot wait..doakan sy sis hehe

    ReplyDelete
  2. Osaka memang best. My favourite is Dotonbori n museum of housing n living. Semoga tercapai impian nak ke sana. Insha allah

    ReplyDelete
  3. Sha suka Jepun!. Osaka antara dlm checklist jika ke Jepun lagi 😉

    ReplyDelete
  4. Jepun mmg best...tmpt bersih dan orgnya berdisiplin.

    ReplyDelete
  5. Antara tempat yang masuk dream book saya. Akan sampai soon, InsyaaAllah.

    ReplyDelete
  6. bestnya bercuti ke sana masa musim bunga

    ReplyDelete
  7. Menariknya negara matahari terbit...

    ReplyDelete