Senarai Pahala & Kelebihan Ibu Melahirkan Menurut Islam | Wanita muslimah yang sedang hamil, menurut pandangan Islam ternyata sangat mula di hadapan Allah SWT sehingga Allah SWT menjanjikan banyak pahala dan kelebihan untuk ibu yang mengandung dan melahirkan ini dalam Islam. Hamil atau mengandung itu sebenarnya satu nikmat yang diimpikan oleh semua wanita. 

Sebaik saja bernikah, sudah punya suami, pastinya detik mengandung itu merupakan satu moment yang sangat indah! Dapat merasa anak membesar di dalam tubuh sendiri dan dapat juga menerima layanan penuh kasih dari suami yang menatang bagai minyak yang penuh.

Pahala Kelebihan Ibu Melahirkan Dalam Islam


Dalam Islam khususnya, banyak kemuliaan yang diberi pada ibu hamil dan melahirkan. Saat mengandung dan bersalin ini, ada banyak pahala ibu hamil yang sangat mudah untuk dimiliki. Sebab itu perempuan Islam yang sedang mengandung ternyata mendapat peluang yang sangat baik untuk mengumpul pahala di dunia ini sebagai saham akhirat. 

Dari masa awal kehamilan lagi, seorang wanita sudah mendapatkan pahala yang sangat besar lagi-lagi jika ditambah ldengan amalan ibu hamil solehah yang sentiasa menurut ajaran Islam seperti membaca AlQuran dan sebagainya. 

Apakah keistimewaan yang diberikan Allah kepada wanita hamil ini? Apakah pula pahala ketika sakit melahirkan? Di sini akan disenaraikan antara pahala pahala dan kelebihan untuk ibu hamil dan melahirkan ini menurut Islam.

Kelebihan Ibu Bersalin Dalam Islam (Janji Allah Untuk Ibu Hamil)

#1 - Mendapat Pahala Siang Dan Malam

Seorang wanita hamil juga memiliki keutamaan berupa mendapatkan pahala puasa di siang hari dan juga pahala ibadah di malam hari. Rasulullah SAW berkata jika wanita yang sedang mengandung akan mendapatkan pahala puasa di saat siang hari dan juga pahala ibadah di malam hari.

#2 - Mendapat Pahala Jihad

Seorang wanita yang sedang mengandung janin dalam rahimnya juga akan mendapat pahala jihad. Berjihad di jalan Allah SWT sendiri tidak hanya bisa dilakukan oleh laki laki yang sedang berperang saja, namun disaat wanita hamil sedang merasa sakit selama mengandung dan melahirkan juga akan dicatat oleh Allah SWT sebagai pahala karena berjihad di jalan Allah SWT.

#3 - Mati Syahid 

Jika seseorang wanita itu meninggal dunia di saat dirinya sedang melahirkan, maka wanita tersebut akan dianggap sebagai mati sahid. Rasulullah SAW bersabda jika ada tujuh jenis mati syahid selain mati kerana terbunuh dalam perang fii sabilillah, salah satu mati syahid tersebut adalah wanita hamil yang meninggal dunia kerana melahirkan.

“Tahukah kalian, siapa orang yang mati syahid di kalangan umatku?” beliau menjawab, orang yang mati syahid di kalangan umatku cuma sedikit. Orang yang mati berjihad di jalan Allah, syahid, orang yang mati kerana Tha’un, syahid. Orang yang mati tenggelam, syahid. Orang yang mati karena sakit perut, syahid. Dan wanita yang mati karena nifas, dia akan ditarik oleh anaknya menuju syurga dengan tali pusarnya.” [HR. Ahmad : 15998].

#4 - Mendapat 12 Tahun Pahala Ibadah

Seseorang wanita yang mengalami kurang tidur pada malam hari kerana mual, letih atau hal lain selama masa kehamilan, dia akan memperoleh pengampunan dari Allah SWT dan akan diberikan 12 tahun pahala ibadah untuk wanita hamil tersebut.

Pahala Kelebihan Ibu Melahirkan Dalam Islam

#5 - Mendapat Satu Pahala Haji

Seorang wanita yang hamil dan bersalin juga dikatakan Rasulullah SAW akan mendapatkan pahala 70 tahun solat dan juga puasa. Selain itu, setiap rasa sakit dalam setiap uratnya, akan digantikan oleh Allah SWT dengan mengurniakan 1 pahala haji.

Wanita Hamil Dijaga Malaikat 

Benarkah wanita hamil dijaga malaikat? Menurut pembacaan, salah satu keutamaan atau kelebihan untuk ibu yang sedang mengandung ini adalah, janin di dalam rahimnya dijaga oleh para malaikat yang juga beristighfar untuk wanita hamil tersebut. 

Ayat AlQuran Tentang Kehamilan

“Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orangtuanya, ibunya telah mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Mengandungnya dengan menyapihnya adalah tiga puluh bulan….” [Al-Ahqaf: 15].

“Dan apabila seseorang dari mereka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah. Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)?. Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu.” [QS. An-Nahl [16]: 58].

“Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata. Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (QS. An Nisa [4]: 19)

Apakah Ada Hadits Tentang Wanita Hamil?

Pahala wanita hamil nampaknya sangat banyak dan apakah ada hadist yang menerangkan pahala bagi ibu yg sedang hamil ini? Hasil dari pencarian di Google, terdapat sebuah hadits lemah tentang keutamaan wanita hamil iaitu :

Bahwa Salamah, wanita yang merawat Ibrahim putra Nabi SAW pernah bertanya, "Ya Rasulullah, anda sering memberi khabar gembira dengan amal kepada para lelaki, tapi anda tidak memberi khabar gembira kepada para wanita?" Kemudian Nabi SAW memberi motivasi kepadanya, "Tidakkah para wanita senang, ketika dia hamil dari suaminya, dan dia redha, maka dia mendapat pahala seperti orang yang puasa dan tahajud ketika sedang jihad fi sabilillah. 

Ketika sedang kontraksi sakit bersalin, maka ada janji yang sangat menyejukkan mata yang belum pernah diketahui penduduk langit dan bumi. Setelah dia melahirkan, lalu menyusui bayinya, maka setiap isapan susu itu akan menghasilkan pahala. Jika dia bergadangan di malam hari maka dia akan mendapat pahala seperti membebaskan 70 budak fi sabilillah."

Pahala Baca Al-Quran Waktu Hamil

Baca AlQuran dapat pahala apatah lagi saat sedang hamil. Sebaik baik wanita, wanita yang membaca dan memperdengarkan ayat suci ayat suci Alquran pada anaknya sejak masih berada dalam kandungan, maka Allah SWT menjanjikan pada ibu hamil tersebut, pahala yang sangat besar untuk wanita itu dan juga suaminya.

Pahala Kelebihan Ibu Melahirkan Dalam Islam

Pahala Ibu Menyusui Bayi Dengan Susu Badan

Jika seorang ibu yang hamil kemudian melahirkan dan kemudian sang ibu memberikan air susunya, maka Allah SWT akan memberikan pahala 1 tahun solat dan juga puasa pada wanita tersebut.

Wanita hamil yang kemudian melahirkan dan memberikan susu badannya pada si anak secara berterusan pula, untuk setiap titisan susu sendirinya itu, maka Allah SWT menjanjikan pahala untuk setiap titis susu badannya yang sudah diberikannya itu.

Hamil Penghapus Dosa 

Seorang wanita yang menjalani proses kehamilan dan akhirnya melahirkan namun anaknya meninggal dunia, maka bayi yang meninggal itu dalam keadaan yang suci. Dengan ini, Insyaallah kelak anak yang dilahirkan tersebut akan memanjatkan pengampunan untuk dosa dosa besar dalam Islam untuk ibunya.

Syurga Di Bawah Telapak Kaki Ibu

Sebagai seorang wanita yang sudah pernah melalui detik saat kehamilan dan melahirkan, sejujurnya saat bersalin itu sakit! Benar-benar sakit! 6 kali daku melalui saat ini, setiap kali itu daku hanya mampu berserah dan semestinya bayangan mati syahid itu ada. 

Andai ditakdirkan Allah ambil nyawaku di saat itu, memang daku redha dengan bayangan mati syahid tersebut. Kerana itu, sebelum masuk ke labour room daku tak pernah lupa untuk minta ampun dan minta halalkan makan minum dari suami, ibu bapa dan mertua. 

Darjat wanita yang paling tinggi adalah darjat wanita yang sedang mengandung kemudian melahirkan dengan syarat melakukan hal tersebut dengan sabar dan ikhlas. Dari sini, ibu mendapatkan hak yang lebih besar sehingga anak anak harus taat padanya melebihi sang ayah. 

Jangan kata tahap nak melawan cakap, sebut 'uhhhh...' itu saja sudah dianggap berdosa oleh Allah SWT. 

Dalam masa yang sama, walaupun diri sendiri bergelar seorang ibu yang punya darjat tinggi untuk anak-anak hormat tetapi jangan sesekali terlupa untuk melihat sikap diri sendiri dalam melayani dan menimang darjat tinggi pada ibu yang melahirkan diri kita sendiri. 

Pahala Melahirkan Normal Adakah Sama Dengan Bersalin Caesar?

Untuk soalan ini daku sendiri tidak pasti. Tapi daku ada terbaca tentang hukum melahirkan anak melalui caesar berbanding dengan melahirkan normal. 

Melalui bacaan tersebut, hukum melahirkan dengan cara pembedahan caesar dalam keadaan darurat dibolehkan bagi kedaan kecemasan yang boleh membahayakan nyawa ibu atau anak. Namun apabila tidak dalam keadaan darurat dan mampu melahirkan dengan normal maka hukumnya haram, seperti takut sakit, agar organ melahirkan tidak berubah, untuk mendapatkan tarikh lahir yang diinginkan, dan lain-lain. 

Pahala Kelebihan Ibu Melahirkan Dalam Islam

Bersalin Itu Memang Sakit! Tetapi Pahala Melahirkan Itu Juga Besar!

Wanita mana yang tidak takut dan tidak sakit saat melahirkan. Walaupun tahap kesakitan itu bergantung pada tahap penerimaan dan tahap kawalan sakit untuk setiap individu, yang pasti bersalin itu memang sakit! 

Akan tetapi, di balik kesakitan itu ada tersimpan pahala dan khabar gembira yang Allah janjikan. Inilah yang menjadi pembakar semangat untuk ibu hamil lalui saat mengandung dan melahirkan walaupun sudah tahu rasa sakit itu bakal dilalui seorang diri.  

Kehamilan juga merupakan anugerah dari Allah SWT bagi sepasang suami isteri maka terimalah apa yang bakal Allah SWT kurniakan dengan hati yang terbuka. Jantina anak lelaki atau perempuan jangan dikisahkan, yang penting teruskan berdoa agar zuriat yang bakal lahir itu dalam keadaan sihat dan sempurna. Aamiin. 

Kredits : Dalam Islam










Terima kasih kerana membaca. Apa pendapat anda tentang artikel ini? Jemput komen di bawah.