Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

10 Makanan Yang Boleh Dimakan Ketika Hanya Memiliki 10 Minit Lagi Waktu Sahur

10 Makanan Yang Boleh Dimakan Ketika Hanya Memiliki 10 Minit Lagi Waktu Sahur | Waktu makan di hari bulan Ramadhan kadangakala boleh terlepas kerana terlajak tidur. Ada juga yang kurang berselera dan tidak tahu mahu makan apa. Tak makan sahur tidak digalakkan jadi sebaiknya cubalah makan walau sedikit. 

Di sini ada beberapa jenis makanan yang cepat, mudah dan bagus untuk isi perut sepanjang hari. Walaupun hanya ada masa 10 minit lagi waktu sahur, InshaAllah masih sempat untuk nikmati menu di bawah ini. 



1. Kurma
Tiada kaedah yang lebih baik untuk memulakan hari anda dengan kurma. Bagaimanapun, Nabi (S) kita berkata: "Betapa hebatnya kurma sebagai Suhoor orang yang beriman" [Abu Dawood, Ibn Hibban dan al-Baihaqee; Sahih].

2. Granola dan Yoghurt
Penuh dengan protein dan hampir tidak memerlukan masa persiapan! Kacau cepat dan bancuh dengan segelas air atau susu.

3. Minuman Oatmeal Segera
Masukkan oatmeal ke dalam  air panas dan kacau. Selain itu, ia juga sangat menyelerakan.

4. Mentega kacang dan madu pada roti bakar
Nak kenyang dengan pantas, roti bakar menjadi pilihan. Madu dan mentega kacang akan menjadi kombinasi yang baik juga.

5. Telur hancur
Penuh dengan protein dan siap dalam 2 minit. Letakkan telur hancur ke atas roti bakar dan boleh menikmatinya. Lebih sedap makan bersama mayonis.

6. Secawan milo
Sertakan dengan beberapa keping biskut atau roti, lebih sedap bila minum dengan sedikit milo tabur.

7. Pisang
Pisang merupakan buah yang kaya dengan karbohidrat untuk memberi peningkatan tenaga untuk memastikan kita terus kekal aktif sepanjang hari!

8. Mee segera
Mee segera satu makanan cepat yang boleh terus dimasak dan dimakan. Kreatifkan diri dengan tambah telur, bebola, sayur dan isi udang. Tentu akan memberi selera di waktu pagi. Tak salah nak sahur dengan mee segera jika pandai memasaknya. 

9. Smoothie
Campuran cepat di pagi hari dan akan dapat memberi menu makanan Sahur segera yang sihat yang penuh dengan vitamin, protein dan serat.

10. 2 gelas air
2 gelas air jika anda tidak mempunyai masa untuk perkara lain.


Kurang makanan di rumah kerana tidak ada masa untuk keluar beli barang dapur? Eh apa susah? Perkhidmatan penghantaran barang runcit secara tempahan dalam talian kan ada. Malah perkhidmatan grocery delivery sudah menjadi sangat popular baru-baru ini, terutama dalam tempoh di bawah perintah kawalan pergerakan PKP.

Walaupun servis ini belum diterima pakai secara meluas, namun, kerana adanya perkhidmatan ini sedikit sebanyak telah membantu mudahkan urusan kita dari keluar bersesak di tempat awam.

Salah satu daripanya adalah Pandamart, perkhidmatan baru yang disediakan oleh Foodpanda yang telah dilancarkan tidak lama dulu.
Pandamart adalah perkhidmatan penghantaran atas permintaan untuk barangan runcit dan produk keperluan dengan pesanan minimum hanya RM5 dihantar ke rumah pelanggan dalam masa 20 minit.

Inventori Pandamart diperoleh terus dari pembekal, ini membolehkan mereka menawarkan barang yang hampir sama dengan harga borong untuk pelanggan beli. Selain itu, semua produk segar diisi semula hampir setiap hari.

Nak buat pesanan juga mudah. Caranya sama seperti dalam talian automatik tatkala kita guna untuk order makanan dari Foodpanda.


Oleh kerana tidak ada had pesanan maksimum, pelanggan seperti kita benar-benar boleh mendapatkan barang runcit sepanjang bulan jika mahu, kerana sistem automatik akan menghantar sebilangan rider yang diperlukan untuk memenuhi pesanan kita tanpa bayaran tambahan.

Buat masa ini, kedai dalam talian Pandamart menyediakan perkhidmatan ini dalam 25 lokasi seperti Bangsar, Setapak, Subang, Ampang / Cheras, Bukit Tinggi, Bukit Jalil, Petaling Jaya, KLCC, Puchong, Balakong, Kajang, Setia Alam, Kota Damansara, Shah Alam, Ara Damansara, Selayang, Sungai Buloh, Cyberjaya, Bayan Lepas, Georgetown / Jelutong, Perai / Bukit Mertajam, Mount Austin, Universiti Teknologi Malaysia, Permas Jaya, dan Mont Kiara.

Antara barangan yang ada untuk dipesan adalah seperti bahan makanan harian, barangan keperluan penjagaan diri, barangan keperluan bayi dan banyak lagi.






1 comment for "10 Makanan Yang Boleh Dimakan Ketika Hanya Memiliki 10 Minit Lagi Waktu Sahur"

  1. selalu memang sahur tak lalu makan pun.. satu family mmg ala kadar je. memang jarang la sentuh nasik. wajib ada memang pisang, kurma n roti.

    ReplyDelete