Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Makanan Jadi Makin Hebat Dengan Bionutricia Extract Yang Awesome

Makanan Jadi Makin Hebat Dengan Bionutricia Extract Yang Awesome | Sebagai ibu sepenuh masa, sudah menjadi tugasku untuk masak setiap hari. Bercerita tentang menu masakan, ibu mana tak nak anaknya makan yang sedap-sedap dan isteri mana tak suka jika suaminya boleh makan hingga bertambah-tambah. 

Tapi untuk memasak seorang diri tanpa bantuan sememangnya bukan satu kerja yang mudah. Sebab itu kadangkala rasa masakan jadi tak seenak apa yang diharapkan. Apapun, alhamdulillah... syukur sangat! Nak tahu kenapa? Sebabnya aku dah makin happy untuk berada di dapur. Tugas yang dulu agak susah pun dah jadi makin senang. Bukannya disebabkan ada orang gaji tapi ini semua berkat kehadiran Bionutricia Extract yang awesome.



Apakah Bionutricia Extract Ini Sebenarnya? 

Untuk pengetahuan semua, Bionutricia Extract ini sebenarnya merupakan pewarna dan perisa makanan yang dihasilkan daripada bahan semulajadi. Ia juga dikatakan tidak diletakkan dengan pewarna tiruan. Ekstrak pewarna dan perisa makanan dari Bionutricia ini dihasilkan dengan menggunakan bahan-bahan utama yang istimewa. 

Bio-Nutricia Extract dihasilkan oleh sebuah syarikat bioteknologi makanan yang ditubuhkan pada tahun 2017 dengan bertujuan untuk menghasilkan dan mengkomersialkan ekstrak dan pecahan aktif berair dari spesis herba tempatan yang ada di Malaysia.




Cara Bagaimana Bio Nutricia Extract Dihasilkan

Bio Nutricia Extract dihasilkan dengan penuh tumpuan menggunakan kaedah Green Bio Technology untuk menjadikan herba yang sinonim di Malaysia dalam bentuk lebih mudah guna dengan mengekalkan segala khasiat yang ada. Melalui proses pengekstrakan yang unik ini, Green Bio-Technology berjaya menghasilkan produk yang berpremium tinggi dengan memenuhi piawaian kualiti, keselamatan dan keberkesanan ang boleh dikatakan setanding dengan keperluan antarabangsa.




Kesimpulannya, Extract Bio Nutricia atau Bionutricia Extract ini di buat secara semulajadi dengan kaedah yang bagus untuk mengekalkan rasa dan warnanya yang asli. Bionutricia Extract menjadi makin special kerana ia kerana berjaya memiliki sijil GMP, HACCP dan HALAL Certified Facility. 

Extract Bio Nutricia Didatangkan Dalam 4 Variasi

Mudahnya memasak dengan Extract Bionutricia ni adalah sepantas ABC. Apa tidaknya hanya perlu tuang ikut jumlah yang kita nak terus boleh sedapkan dan wangikan lagi rasa untuk menu tersebut. Tak kisahlah apa jua jenis menu yang nak disiapkan, Extract Essence Bio Nutricia Extract ni boleh bantu semuanya.

Bionutricia Extract Concentrate ini didatangkan di dalam 4 variasi dan pilihlah mana satu yang nak digunakan. Empat jenis tersebut adalah :






  • Natural Pandan Extract Concentrate 
  • Natural Butterfly Pea Flower Extract Concentrate 
  • Natural Roselle Hibiscus & Red Beet Extract Concentrate
  • Natural Lemongrass Extract Concentrate 



  • Setiap satu daripadanya sangat bagus dan berguna untuk dijadikan sebagai makanan dan minuman. Tidak kisah sama ada ingin digunakan untuk nasi, lauk pauk, pencuci mulut, minuman malah kek dan biskut sekalipun, semuanya boleh digunakan mengikut kreativiti masing-masing. 


    Kecil-kecil cili padi kata orang dan begitu jugalah dengan Bionutricia Extract ni. Walau nampak kecik je tapi hakikatnya ia sangat awesome. Sebagai contoh, walau hanya dengan 1 sudu Pandan Leaf Extract Liquid dikatakan adalah bersamaan dengan 7 helai daun pandan segar biasa. Sebab itulah agaknya Bionutricia Extract ni wangi dan berperisa apabila dimasukkan ke dalam apa jua menu. 



    Maklumbalas Dari Diri Sendiri Selepas Menggunakannya

    1. Natural Roselle Hibiscus Extract Concentrate

    Daku salah seorang penggemar air roselle sebabnya daku sangat sukakan rasanya yang masam-masam manis. Selepas mencuba ekstak Roselle Hibiscus & Red Beet Extract ni honestly memang sedap!! Betul-betul macam tengah minum air roselle dari buahnya yang sebenar.


    2. Natural Lemongrass Extract Concentrate 

    Ini antara yang palingku suka. Mula-mula cuba pati serai ni hati dah terus jatuh cinta. Baunya wangi sangat! Pekat melikat dengan rasa yang sangat fresh! Tambahan pula daku ni memang suka minum air ala-ala detox. Kebetulan hari tu ada 1 tin laici buah, so campur dengan estrak serai ni. Hmmm memang sedap sangat-sangat!! 


    Tak perlu letak sampai habis sebotol pun, untuk bekas jag besar begini daku guna 2 sudu je... dah okay sangat-sangat. Ada rasa manis laici dengan bau serai yang best. Minum pula sejuk-sejuk dalam cuaca yang agak panas ni, memang sangat menghilangkan dahaga. Satu famili suka, alhamdulillah.


    Tak hanya itu, daku juga dah masukkan pati serai ni untuk masakan tomyam. Ternyata memang menjadi juga. Kiranya kalau kebetulan tak ada serai boleh terus gunakan Natural Lemongrass Extract Concentrate ni sebagai penganti serai biasa yang terus di ambil dari pokok tu. 


    3. Natural Pandan Leaf Extract Concentrate

    Untuk Natural Pandan Leaf Extract Concentrate pula daku cubanya dengan memasak resepi bingka ubi kayu. Sesaja buat bingka ubi perasa pandan, eh sedaplah. Bau wangi sangat-sangat, harum semerbak satu rumah. Ternyata Natural Pandan Leaf Extract memang betul-betul boleh menjadi penganti kepada daun pandan biasa yang di ambil secara terus dari pokok tu.  


    Bila masa bingka ubi kayu dengan tambahan beberapa sudu Natural Pandan Leaf Extract dari Bio nutricia ni ke dalamnya, terasa makin sedap daripada biasa pula. Teksturnya yang pekat melekat membuatkan tekstur kuih ini masih sama tidak berubah. Apa yang berbeza hanyalah makin sedap, makin wangi dan makin menyelerakan. 


    Buktinya, tengoklah tu haaa... licin setalam.. puashati dapat makan ramai-ramai macam ni. Anak-anak pun cakap sedap. Agaknya sebab bau yang wangi tu sekali dah buat anak-anak jadi makin berselera. 


    4. Natural Butterfly Pea Flower Extract Concentrate 

    Akhir sekali daku dah cuba juga untuk pati berwarna biru yang dihasilkan dari bunga telang. Tak dinafikan bunga telang ni memang susah sikit nak jumpa, tambah-tambah kat bandar besar. Bila buat kuih gabungkan Natural Butterfly Pea Flower Extract Concentrate dengan Natural Pandan Leaf Extract Concentrate, eh jadi makin menarik pula. Gabungan warna biru dan hijau ternyata tidak mengecewakan. Rasapun sedap, alhamdulillah. 

    Kesimpulannya, jika nak kan pati roselle, pandan, serai dan bunga telang yang original dengan warna dan bau yang asli, bolehlah mencuba produk yang dihasilkan di bawah jenama Bionuticia ni. Yang nak bercuti atau tinggal di luar negara juga boleh beli dan bawa bersama ketika travel. Barulah senang nanti untuk masak menu Malaysia bila teringin. 


    Yang pasti daku memang sangat happy dengan adanya produk-produk yang macam ni. Sangat mudah, sangat praktikal dan yang paling penting sangat sedap untuk dimasukkan ke dalam mana-mana menu makanan pilihan. Sebut je nak masak apa semuanya boleh digunakan mengikut kreativiti masing-masing. Untuk urusan pembelian dan pertanyaan boleh terus hubungi pihak Bionutricia. Jom jom... dapatkan sekarang kat pasaran.... bolehlah kita masak pelbagai menu sama-sama.


    BIONUTRICIA EXTRACT | PEWARNA & PERASA MAKANAN DARI SUMBER SEMULAJADI

    PEMBELIAN | WEBSITE 


    17 comments for "Makanan Jadi Makin Hebat Dengan Bionutricia Extract Yang Awesome "

    1. Bagus la sebab ada pilihan lain untuk pewarna makanan. Takde la cap sama je kan. Cuma, tengok pada iklan tu macam over claim pun ada. Huhu by the way, Saya Memang sedang cari pewarna makanan pun

      ReplyDelete
    2. Good to know that there are natural food colouring now. Dulu pakai daun pandan leceh sikit lah nak extract sendiri. dah ada ni senang sikit keje kan.

      ReplyDelete
    3. Wah ada produk baharu. Semoga ia halal dan sijil. Sebelum ada produk sebegini akan tetapi tidak ada sijil halal. jeng kreng hehe

      ReplyDelete
    4. Baru tau ada jenis pewarna yang lain. Kalau masak tomyam letak ni kalau letak warna hijau, tomyam jadi hijau ke? Hehe

      ReplyDelete
    5. wah..dah banyak perisa ye sekarang..dulu pernah guna yg pandan tu..sangat memudahkan kerja2 didapur

      ReplyDelete
    6. ermm ada juga menda-menda cam ni ek di pasaran, untuk seorang yang bukan kaki masak ni, adalah sangat bagus dan sangat membantu bila kita di daapur ek

      ReplyDelete
    7. Wah, menarik ni, takdala pening kepala nak cari pewarna untuk buat kek. Dah ada yang natural punya senang lah kalau camni. Sebelum ni duk belek lama setiap pewarna nak tengok ok ke tidak.

      ReplyDelete
    8. senang ada pewarna dari bahan-bahan semulajadi ni. tak risau sangat sebagai parent kalu nak letak bahan pewarna dalam kuih contohnya. kena ada satu kat dapur, senang bila nak guna nanti

      ReplyDelete
    9. Best pulak ada benda benda macam ni. Ye lah kan, kalau duduk dekat kampung, boleh lah pergi petik belakang rumah ke ape ke. Kalau duduk atas langit, mana nak tanam bende bende macam ni.

      ReplyDelete
    10. bagus nyer. sgt suka.
      aida nak kena beli ni, hawa.
      memang mencari.
      instead guna yg di mall skang, better tukar kpd ni. kan :)

      ReplyDelete
    11. My first time seeing Bionutricia Extract . this is really interesting. wonder in a small bottle haha. time for me to check it out myself

      ReplyDelete
    12. first time dengar pasal produk ni. menarik dan meyakinkan. nak trylah nanti. sebab gunakan bahan semulajadi semestinya sangat mesra alam. :) terima kasih share ya.

      ReplyDelete
    13. Dari sehari ke sehari nak beli benda alah ni, tapi bila sampai kedai tak ingat pulak..dh tua2 ni mmg pelupa sgt. Nanti bila nak masak or buat kuih mula lah terkial kial nk cari..:)

      ReplyDelete
    14. Bestkan produk ni. Gunakan sepenuhnya bahan semulajadi. And ayu buat kuih mmg warnanya cantik sangat

      ReplyDelete
    15. Tahniah Kak Awa, asbab dari produk Bionutricia kerja akak kat dapur semakin seronok. Kerja harian akan menjadi lebih menyenangkan apabila bahan keperluan untuk memasak seperti Bionutricia Extract ni ada. Nice review Kak Awa...

      ReplyDelete
    16. senang ada pewarna macam ni..nak buat air, kek yang bewarna pakai ni..dessert ke kan..bgusla..haritu nanpk pandan je, ni dah ada macam-macam

      ReplyDelete
    17. Didn't know that you can enhance the texture and the taste of dishes so easily with these different extracts. Wow so special.

      ReplyDelete