Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

7 Tips Ajar Anak Kecil Berenang Di Kolam Mandi - Swim Rush

Naik seriau juga bila lihat ramai ibubapa bawa bayi mandi kolam di usia yang masih awal. Comel sangat lihat bayi berenang dalam kolam tapi macam takut pun ada. Untuk kanak-kanak pula, lihat anak mandi kolam dengan ibu bapa itu memanglah sudah biasa tetapi ini tahap berenang dengan pakej boleh selam dalam air lagi. Haaaa... mau tak terkejut!




Berenang Itu Adalah Satu Kemahiran Menyelamatkan Diri 


Tidak dinafikan, berenang adalah satu keperluan untuk semua orang. Mudah cakap sejenis kemahiran yang patut ada pada semua orang. Selain daripada dapat selamatkan diri dari lemas, berenang juga boleh menjadi aktiviti yang dapat menyihatkan badan. Tapi terdetik gak kat hati ni, camanalah mamat dan minah salleh tu nampak mudah sangat bila mengajar bayi berenang. Hmmm macam seriauuu jer.. haha..


Bila lihat baby yang kecil seawal usia 3 bulan ni. Macam-macam soalan jugalah timbul kat fikiran ni sebagai contoh baby 3 bulaan boleh berenang berapa kali? Baby swimming umur berapa yang paling okay? Macamana cara untuk ajar baby berenang? Hmmm macam-macamlah benda nak tahu! Yelah tak pernah ajar anak berenang kot. Lagi-lagi di usia yang masih kecil ni. 



Menurut info yang pernah ku baca, antara faedah mengajar anak berenang di usia yang awal ialah mereka dapat memiliki perkembangan motor yang baik. Dan difahamkan juga yang kemahiran berenang ni tak perlu di ajar pada anak-anak setelah mereka besar. Sebaliknya dah boleh ajar berenang pada usia masih kecil lagi dengan pelbagai tips sebagai kaedah. 




Daku sendiri pernah terlihat Dr Sheikh Muszaphar berkongsi cara ketika sedang ajar baby beliau berenang. Jelesnya tengok anak kecil dah pandai berenang sedangkan aku ni? Dah tua bangka begini tetap tak reti-reti. Ketar lutut adalah... lagipun daku memang pernah ada pengalaman hitam hampir lemas jadi sebab tu daku agak takut dengan hal begini. 



7 Tips Ajar Anak Biasakan Diri Dengan Air Untuk Berenang

Berminat untuk mengajar anak berenang? Nak tahu apakah tips yang boleh ibu bapa lakukan dalam mengajar anak dan bayi mengapungkan diri di dalam air? Haaa kat sini akan daku kongsikan antara tips yang pernah dikongsikan oleh orang lain tentang bagaimana untuk mengajar anak berenang di dalam kolam. 


1. Pilih Kolam Renang Yang Tidak Sesak

2. Baby Di Dalam Keadaan Sihat Sepenuhnya

3. Pastikan Yang Baby Berasa Selesa Dan Tenang

4. Perkenalkan Baby Dengan Kolam Renang Secara Perlahan-Lahan

5. Pakaikan Baby Dengan Sunsblock

6. Tunjukkan Keyakinan Diri Pada Baby

7. Bawa Baby Ke Kelas Berenang Untuk Dilatih Oleh Pengajar Berenang


Haaa... payah-payah sangat bawa je anak ke kelas berenang. Dengan adanya pakar begini bukan saja dapat bantu anak berenang cara selamat dan berkesan tetapi juga dapat membuatkan kita sendiri berasa lebih yakin dan lega. Bila jumpa si pengajar berenang ni bolehlah di tanyakan pelbagai soalan seperti kebaikan berenang pada baby, bayi umur berapa sesuai untuk berenang dan sebagainya. Antara pihak yang ada menyediakan perkhidmatan ini adalah SWIM RUSH.



KELEBIHAN SWIM RUSH SWIMMING ACADEMY 

1.  Swim Rush Swimming Academy yang menawarkan kelas belajar berenang atau swimming class for kids dan juga wanita (muslimah) dengan coach perempuan serta masa yang sesuai.

2. Swim Rush Academy menyediakan Kelas Kolam & Kelas Renang Kanak-Kanak (muslimah) pada hujung minggu selepas waktu bekerja.

3. anak-kanak boleh mula menyertai swimming class dari usia 5 Tahun

4. Sukatan pelajaran Swimrush di samping mengajar teknik renang asas juga memberi penekanan kepada program keyakinan air dan kemahiran hidup kelangsungan hidup.

5. Swim Rush Academy mempunyai kelas persendirian di mana Jurulatih datang ke rumah untuk mengajar atau boleh juga request untuk mana-mana tempat. Tiada bayaran caj pengangkutan untuk coach tau, hanya perlu bayar kos mengajar je!

6. Boleh juga belajar kaedah menyelam dalam 1.2-1.8 meter air yang sangat sesuai untuk sesiapa yang berminat nak belajar menyelam





Kepakaran Swim Rush Swimming Academy

- ONLY Lady Coach mengajar Kelas Wanita

- EMPHASIS PADA ANTI-DROWN - Jurulatih adalah bekas Penyelamat sehingga dapat menjalankan Teknik Survival Air dan meningkatkan Keyakinan Air

- Mengajar Teknik Asas: Breastroke, Freestyle, Backstroke, Butterfly

- Menyediakan kelas eksklusif untuk lelaki - hanya di Cawangan Batu Caves

- Pengalaman mengajar pelajar airphobik

- Menyediakan CLASS REPLACEMENT

- Topi Renang PERCUMA

- Berubah dari perenang ZERO ke HERO


Cawangan Swim Rush Academy 

Swim Rush Academy mempunyai 4 cawangan iaitu di :

  • Batu Caves: Kompleks Renang Seri Siantan - Kanak-kanak yang disediakan, Kelas Renang Wanita dan Lelaki 
  • Bangsar: Jalan Turi Bukit Bandaraya - Kolam Renang Persendirian - Kelas Kolam Kanak-kanak
  • Cheras: Komples Sukan Desa Tasik - boleh didapati untuk Kelas Renang Wanita dan Kanak-kanak
  • Shah Alam Seksyen 14 - Kolam Renang Persendirian; hanya Kelas Renang Wanita Jadi kepada yang mencari kelas renang kl ataupun kelas renang shah alam memang Swim Rush Academy adalah pakar untuk korang join kursus renang ni.



Itulah serba sedikit tips bagaimana untuk biasakan diri anak dengan air di kolam renang sebelum mula berenang. Tips ini hanyalah untuk permulaan saja, mengambil masa untuk ajar anak-anak berenang ni sebenarnya. 
Yang pasti SWIM RUSH bukan setakat anak boleh belajar berenang tapi sekali dengan pakej mak mak juga. So kalau rasa tak ada apa-apa aktiviti lain, boleh daftar untuk ikuti kelas berenang dengan Swim Rush... 





Maklumat Lanjut


Alamat:
KOMPLEKS RENANG SERI SIANTAN, 
BATU CAVES

No Tel: 
+6017 5732807
+6013 3654711

Email
myswimrush@gmail.com


Website | Facebook Instagram





3 comments for "7 Tips Ajar Anak Kecil Berenang Di Kolam Mandi - Swim Rush "

  1. teringat kes-kes budak lemas dalam kolam renang awam, kita pun jadi risau jugak... nasib la si aiyan sekolah dia ada buat kelas berenang... terapi hydro namanya

    ReplyDelete
  2. owh di cheras pun ada lah..dah dekat dengan rumah ni..desa tasik..berminat gak nk hantr anak tu..tq sis..

    ReplyDelete
  3. Kompleks Renang Desa Tasik tu sebelah rumah ammi je.

    ReplyDelete