Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Buka Akaun Company Di CIMB (Tanpa Introducer)

Cara Buka Akaun Company Di CIMB (Tanpa Introducer)Jika baru memulakan perniagaan, perkara paling penting perlu di buat adalah mendaftarkan perniagaan (SSM) dan juga membuka akaun bank syarikat. Menyedari akan hal itu, alhamdulillah baru-baru ini aku telah selamat membuka satu akaun company di CIMB untuk Bite Media Consultants. 

Akaun semasa company ni penting tau untuk tahu jumlah wang keluar masuk dan juga untuk akaun yang lebih jelas bagi sesuatu syarikat. Membuka akaun syarikat atau akaun semasa ini sangat penting bagi seseorang yang ingin buka / jalankan sesebuah perniagaan. 



Aku memilih CIMB berbanding bank yang lain disebabkan oleh syaratnya yang agak mudah dan juga detail wang keluar masuk yang lebih terperinci berserta dengan masa dan tarikh pada penyata online. 

Bagi yang ingin tahu cara buka akaun semasa syarikat di CIMB ni mudah saja dan tidak perlu menggunakan sebarang introducer. Manakala jumlah deposit yang diperlukan pula hanyalah serendah RM1,000 sahaja. 


10 Sebab Mengapa Setiap Perniagaan Memerlukan Akaun Semasa Syarikat

1. Memudahkan urusan penerimaan bayaran daripada pelanggan walaupun dalam jumlah yang besar walaupun nilainya puluhan ribu atau ratusan ribu. Sebaliknya pula yang akan berlaku pada akaun peribadi bank jika amaun terlalu besar.

2. Bank tidak mengehadkan traksaksi harian ke atas akaun semasa syarikat sebaliknya akaun peribadi hanyalah untuk 10 transaksi dan jika terlalu banyak maka bank mula mempersoalkannya yang boleh menyebabkan akaun bank tersebut digantung.


3. Meningkatkan kepercayaan pelanggan terhadap syarikat dengan penggunaan akaun syarikat.

4. Meningkatkan kredibiliti dan keprofesionalan syarikat mata dunia dan masyarakat.

5. Membantu dalam pengembangan perniagaan dan urusan pinjaman di masa hadapan.

6. Mendapat kepercayaan kredit pembekal dan boleh menggunakan post-dated cheque.

7. Memudahkan urusan pembelian perumahan dan bangunan,mesin operasi ,jentera,kenderaan atau keperluan lain.

8. Memudahkan kita merekod dan menguruskan keewangan syarikat dan persediaan kearah pensyarikatan (Sdn.Bhd) pula.

9. Rekod Keluar masuk kewangan yang teratur dan terurus membolehkan kita menentukan keuntungan dan keadaan keewangan syarikat.

10. Memudahkan penyistiharan cukai pendapatan/perniagaan (LHDN) atau zakat perniagaan bagi orang islam.



Sebab Peribadi Mengapa Buka Akaun Company di CIMB Berbanding Bank Yang Lain 

Sebenarnya sebelum buka akaun syarikat di CIMB ini aku telahpun pernah mempunyai akaun persendirian melalui akaun CIMB dan juga MAYBANK. Tapi entah mengapa aku jadi lebih suka dengan CIMB dan kerana itulah aku membuat keputusan untuk membuka akaun semasa syarikat melalui bank CIMB juga. 

Menurut info awal yang ku perolehi, cara buka akaun semasa untuk perniagaan tanpa introducer melalui CIMB ni adalah dengan cara register (Daftar) secara online tetapi disebabkan aku malas nak daftar apa-apa secara atas talian tu maka aku terus saja terjah ke sana bersama dengan SSM asal, SSM salinan (photostat) dan juga IC. Oh rupanya kat sana pun sama juga. Alhamdulillah. 



So bagi kalian yang ingin buka akaun bank semasa untuk syarikat dengan CIMB, bolehlah pilih sama ada ingin buka akaun semasa syarikat CIMB secara direct di bank ataupun melalui online sahaja. Untuk aku sendiri alhamdulillah cawangan CIMB di Kelantan tempat aku buka ni sangat profesional. 

Apa yang perlu aku buat hanyalah ambil nombor untuk berjumpa dengan pegawai perkhidmatan pelanggan kemudian beliau sendiri yang tolong bantu isi semua borang yang berkaitan. Setelah semuanya selesai, aku diberitahu akan dihubungi semula dalam masa beberapa hari. 

Benarlah bagai yang dijanjikan, dua hari selepas itu aku telah menerima panggilan daripada pihak CIMB mintaku datang ke sana untuk selesaikan segala urusan. 

Setelah selesai sign semuanya, aku transfer deposit dari akaun bank peribadi ke akaun bank syarikat tersebut. Haaa tak payah susah payah bawa duit cash pun! Buat bahaya je... transfer je guna mesin ATM kat sana dah settle semua masalah. 



Setelah itu, si pegawai terbabit juga telah membantuku mendaftarkan akaun CIMBCLICKS untuk akaun bank company milikku ini. Kiranya semua di bantu A-Z, sangat bagus dan best! 

Namun, andainya tempat kalian nanti tak dapat servis setahap ni aku mohon maaf awal-awal ya. Untuk pendaftaran Cimbclicks ini sebanyak RM15 akan di tolak dari akaun bank company terbabit. 

So pada sesiapa yang ingin buka akaun bank syarikat di CIMB nanti tak payah nak pening kepala. Bawa saja SSM asal, SSM photostat, IC dan juga tuan empunya diri. Selesailah segalanya. Senang kan?



So pada kalian yang sedang terfikir bagaimana untuk buka akaun syarikat, semoga artikel ini dapat memberi bantuan dan jika benar kalian ada bisnes dan masih belum buka akaun bank untuk company, jangan tunggu lama-lama dan bukalah untuk masa depan company sendiri.


Jemput join :

Telegram Rasmi Sis Hawa Blog 👉  https://t.me/sishawadotcom

Telegram Rasmi Info Ibu Hamil & Baby 👉  https://t.me/ibuhamilmalaysia


22 comments for "Cara Buka Akaun Company Di CIMB (Tanpa Introducer) "

  1. Assalamualaikum,

    Tidak perlu membawa cop company ka untuk buka acc semasa utk company.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam... ye saya tak bawa dan pegawai pun x minta.. saya hanya bawa bisnes kad saja

      Delete
  2. Tanpa office atau kedai boleh ke buka akaun syarikat?

    ReplyDelete
  3. Sis xkena amek apa2 prdk mereka ke kalau tak ada introducer.. Sbb sy bru blk dri cimb. Depa kata kena beli prdk depa.. Dan depa akan jadi introducer kita

    ReplyDelete
  4. cimb mne kt klantan bro pegi tuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cimb caw. mana tu?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. kalau tak ada acc personal under CIMB, kena buka acc personal dlu ke atau bole buka terus acc under company

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf saya tak pasti pula bab ni.. sbb kebetulan memang saya dah ada akaun peribadi dah

      Delete
  6. Asslm..nk tanya klau nk daftar kan bank..kene bawak ssm ori...ssm photostat..ngan ic photostat..lepastu kene sediakan deposit sebanyak RM 1000 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya deposit utk buka sekurang2nya RM1000, nk lebih pun boleh

      Delete
  7. Sy kena haritu xsemudah yg disangka,mungkin cawangan sy pegi tu xmembantu,nk kena ada introducer bagai,cop company,dh isi borang pon xbleh,klau xnk introducer kena register online,dh register online pon banyak songeh,last2 smpai kesudah xbukak lg akaun company,sakitnye hati...hurmmm,ada sulotion lain??

    ReplyDelete
    Replies
    1. besar kemungkinan juga.. sbb yg saya pergi tu alhamdulillah baik sgt pegawainya.. A-Z dia tolong buatkan.. sulotion lain saya pun tak pasti tu

      Delete
  8. Assalam.. Sy nak tnya.. Kne bawak sijil ssm ori ka?

    ReplyDelete
  9. Salam, saya nak tnya apa beza ssm ori dgn photostat sebab ssm boleh je kan print dri ezbiz tu? Sbb dah lama saya tak jumpa ssm yg ori

    ReplyDelete
    Replies
    1. SSM ezbiz saya x sure.. sbb saya x pernah print dr situ... saya sepanjang masa guna yg original sebanyak 3 keping tu terus kalau ada apa2 urusan rasmi..

      Delete
  10. Saya nak tnya satu lagi selalunya kad akaun syarikat tu dapat lepas brp hari ya?

    ReplyDelete
  11. maaf, pegawai bantu buatkan cimbclik atau bizchannel ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya buka di sebuah cawangan KL,ambik borang di kaunter isikan bawa SSM yg diprint ezbiz (website ssm) dan bawa ic
      berserta deposit RM 1,000 dalam Masa 4 hari berkerja dah siap ambik kad debit dulu lepas buka akaun baru kita boleh buka online banking (cimb biz channel dan lepas tu baru dapat buku cek)

      Delete