Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kenapa Taman Tema MAPS Ditutup? Apa Masalahnya?

Kenapa Taman Tema MAPS Ditutup? Apa Masalahnya? Sebagai salah seorang yang telah pernah pergi ke Taman Tema MAPS ini sendiri, semestinya daku sangat terkejut. Manakan tidak, taman tema ini kan masih lagi di tahap baru. 

Kalau tak silap, Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS) ini  hanya berusia lingkungan selama dua tahun setengah dengan kos RM520 juta. MAPS dibuka kepada orang ramai pada Jun 2017. Jadi kenapa mesti tahap ditutup? 




Daku percaya tentu ramai lagi yang merasa terkejut dengan dengan pengumuman sementara Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS) di Ipoh ditutup mulai 28 Januari 2020 sehingga ke satu tarikh yang akan di beritahu kelak. 

Bagi pendapatku sendiri, MAPS ini mampu untuk menjadi salah satu daripada tarikan utama di Ipoh. Cuma itulah. siapa sangka ia tidak dapat terus di buka untuk orang ramai dengan lancar. Suka ataupun tidak keptutsan yang MAPS ditutup berkuat kuasa hari tersebut telahpun dilakukan. 

Menurut kepada reaksi orang ramai, ada beberapa sebab mengapa Movie Animation Park Studios (MAPS) ini ditutup. Antaranya tiket masuk yang mahal, permainan di dalam taman tema yang tidak begitu banyak dan lain-lain lagi. 

Baca juga : pengalaman bercuti di The Maps Ipoh



Selaku salah seorang bekas pengunjung daku tak nafikan yang harga tiket masuk pada waktu itu agak mahal sebelum diturunkan. Semasa daku berada di sana juga, ya masih ada beberapa mainan yang dalam fasa bakal di buka lagi untuk para pengunjung.


Untuk alasan sebenar berikutan kenapa Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPSditutup, itu semua daku tak pasti. Namun menurut pembacaan dari lamanweb milik Sinar Harian, pihak Animation Theme Park (ATP) Sdn Bhd yang mengendalikan MAPS sebelum ini gagal membayar balik bayaran prinsipal berjumlah RM25.7 juta kepada Affin Hwang Investment Bank Bhd (Affin Investment).


Sebelum ini, The Maps juga berdepan dengan masalah tunggakan bil elektrik hampir RM4 juta hingga menyebabkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) melakukan pemotongan bekalan elektrik.




Walau apa jua yang berlaku, semoga segala yang berkaitan dengan MAPS ini dapat diatasi dan harap-harap dapatlah beroperasi semula dengan kadar tiket yang patut, beraneka permainan yang best serta kempen promosi yang bagus untuk menarik lebih ramai pengunjung ke sana setelah dapat di buka semula kelak. 



14 comments for "Kenapa Taman Tema MAPS Ditutup? Apa Masalahnya?"

  1. serious lah? haishh. pernah nak pergi, tapi masa tu ongkos tak ada sangat. mampu google dan baca pengalaman2 orang je dulu

    ReplyDelete
  2. Liez masa cuti sekolah hujung tahun hari tu nak pergi tapi tutup juga,, dah tahu sebab abang ipar liez lawyer dan mentioned pasal bill elektrik tertunggak.. means selama ni tak boleh cover diaorg punya expenses.. ye la sbb awal-awal dulu dah buat macam masuk free, bila nak main bayar macam Genting tu.. tapi harap tak tutupp selamanya.. moga ada company lain yang sanggup beli dan buka semula..

    ReplyDelete
  3. pernah datang sekali jugak ke maps ni. tak sangka lah sampai nak tutup. tapi tak puas hati datang sini sebab showtime untuk boboiboy and didi & friends at the same time. so kalau nak pergi tengok boboiboy kena letgo didi itu yang tak meet my satisfaction.

    ReplyDelete
  4. RIP MAPS. Nasib orang Ipoh ada Lost World. Tak adalah sedih sangat, cuma kesian kat pekerja-pekerja MAPS.

    ReplyDelete
  5. Maybe lah lepas ni ada take over dari Syarikat lain.
    Tiket yang mahal memang rakyat marhaen tak mampu nak beli, nak harap golongan mewah, kebanyakkan dorang kan lebih pilih bercuti ke luar negara, so tempat mcm ni tak ramai golongan dorang nak pergi. :((

    ReplyDelete
  6. dikatakan di tutup sementara, tapi masa kak Ana pii pun dah rasa macam tak boleh bertahan lama bila masuk adalah percuma ni. Pengunjung walaupun ramai tapi tak semua yang masuk arked dan permainan, ramai sekadar berlegar-legar di luar dan bergambar. Sayang jugalah sebab pada kak ana ia satu taman yang cantik dan unik. Apapun semoga ada perkembangan yang baik di masa hadapan. Mudah-mudahan.

    ReplyDelete
  7. Mana sempat pergi :'( Dah tutup TT^TT

    ReplyDelete
  8. tak pernah sampai lagi kak, dah tutup dah... yelah patutla tahun lepas MB Perak kata kemasukan percuma rupanya nak tutup... yelah kalau bil letrik 4juta tak boleh bayar cemana tuh kan

    ReplyDelete
  9. Rugi sangat rasa. Tempat dah menarik. Sayangnya 😢

    ReplyDelete
  10. Tempat ni nampak menarik & tengok permainan dalam tu semua best best! Tak sempat nak pergi dah tutup huhu

    ReplyDelete
  11. MAPS byk yg tak kena sebenarnya. Walaupun yg bina MAPS ini sykt besar yg mmg tau nk membina theme park, tp keputusan nk buka MAPS tu yg pertama kita musykil. Mengapa kerajaan negeri nk buka taman tema? Bkn ke ini luar expertise depa ?

    ReplyDelete