Kenapa Taman Tema MAPS Ditutup? Apa Masalahnya? Sebagai salah seorang yang telah pernah pergi ke Taman Tema MAPS ini sendiri, semestinya daku sangat terkejut. Manakan tidak, taman tema ini kan masih lagi di tahap baru. 

Kalau tak silap, Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS) ini  hanya berusia lingkungan selama dua tahun setengah dengan kos RM520 juta. MAPS dibuka kepada orang ramai pada Jun 2017. Jadi kenapa mesti tahap ditutup? 




Daku percaya tentu ramai lagi yang merasa terkejut dengan dengan pengumuman sementara Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPS) di Ipoh ditutup mulai 28 Januari 2020 sehingga ke satu tarikh yang akan di beritahu kelak. 

Bagi pendapatku sendiri, MAPS ini mampu untuk menjadi salah satu daripada tarikan utama di Ipoh. Cuma itulah. siapa sangka ia tidak dapat terus di buka untuk orang ramai dengan lancar. Suka ataupun tidak keptutsan yang MAPS ditutup berkuat kuasa hari tersebut telahpun dilakukan. 

Menurut kepada reaksi orang ramai, ada beberapa sebab mengapa Movie Animation Park Studios (MAPS) ini ditutup. Antaranya tiket masuk yang mahal, permainan di dalam taman tema yang tidak begitu banyak dan lain-lain lagi. 

Baca juga : pengalaman bercuti di The Maps Ipoh



Selaku salah seorang bekas pengunjung daku tak nafikan yang harga tiket masuk pada waktu itu agak mahal sebelum diturunkan. Semasa daku berada di sana juga, ya masih ada beberapa mainan yang dalam fasa bakal di buka lagi untuk para pengunjung.


Untuk alasan sebenar berikutan kenapa Taman tema Movie Animation Park Studios (MAPSditutup, itu semua daku tak pasti. Namun menurut pembacaan dari lamanweb milik Sinar Harian, pihak Animation Theme Park (ATP) Sdn Bhd yang mengendalikan MAPS sebelum ini gagal membayar balik bayaran prinsipal berjumlah RM25.7 juta kepada Affin Hwang Investment Bank Bhd (Affin Investment).


Sebelum ini, The Maps juga berdepan dengan masalah tunggakan bil elektrik hampir RM4 juta hingga menyebabkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) melakukan pemotongan bekalan elektrik.




Walau apa jua yang berlaku, semoga segala yang berkaitan dengan MAPS ini dapat diatasi dan harap-harap dapatlah beroperasi semula dengan kadar tiket yang patut, beraneka permainan yang best serta kempen promosi yang bagus untuk menarik lebih ramai pengunjung ke sana setelah dapat di buka semula kelak. 









Terima kasih kerana membaca. Apa pendapat anda tentang artikel ini? Jemput komen di bawah.