Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Inilah Sejarah Google Dan AdSense Yang Tak Ramai Orang Tahu

Inilah Sejarah Google Dan AdSense Yang Tak Ramai Orang Tahu | Masa kini ramai yang ingin jana income dengan Google. Ramai juga yang menggunakan servis Google. Nak info apa semuanya taip di handphone, laptop, PC dan tablet. Kecil besar tua muda masing-masing makin selesa dengan adanya Google. Tapi! Pernah tak ambil tahu apa itu Google, siapa yang cipta, bila ia didaftarkan? Pernah tahu semua ni?

Bagi yang berminat untuk ambil tahu tentang sejarah Google, di sini daku kongsikan serba sedikit info mengenai Google. Bolehlah kita sama-sama ambil tahu untuk menambahkan pengetahuan di dalam diri masing-masing.


Sejarah Awal Google Semasa Dicipta


Google diasaskan oleh dua orang sahabat yang bernama Larry dan Sergey. Sejarah awal untuk mencipta Google ini bermula pada tahun 1995. Pada ketika itu Larry Page merupakan seorang pelajar untuk Ph.D. di Standford University

Manakala Sergey pula sedang mempertimbangkan untuk belajar di universiti tersebut. Pertemuan yang bermula di sana telah menimbulkan chemistry dan mereka mula bertindak untuk melaksanakan impian mereka.

Pada tahun 1996 Larry dan Sergey mula bekerja di mesin carian bernama BackRub. Nama itu berasal dari kedudukan algoritma untuk berapa banyak halaman "back-links". Enjin carian ini bekerja di pelayan Stanford selama lebih daripada satu tahun yang akhirnya dikenali sebagai jalur lebar. Algoritma Google dipanggil PageRank.



Google.com didaftarkan pada 15 September 1997. Google, bermain dengan kata-kata "googol" yang merupakan istilah matematik untuk nombor 1 diikuti oleh 100 sifar. Dikhabarkan bahawa ini mencerminkan misi pengasas untuk mengatur jumlah maklumat yang tidak terhingga di internet.

Pada tahun 1998, Larry telah melancarkan buletin bulanan yang dipanggil sebagai "Google Friends Newsletter". Buletin bulanan ini adalah untuk memberitahu para peminat atau pengguna internet tentang syarikat itu. Akhirnya ia telah digantikan dengan BLOG seperti Google+.


Google Berjaya Menarik Perhatian Pelabur


Di bulan Ogos pada tahun yang sama (1998), pengasas bersama Sun yang bernama Andy Bechtolsheim telah menulis cek sebanyak $ 100,000 kepada syarikat yang belum wujud ini. Kiranya pada masa tersebut sudah ada pelabur yang berminat dengan Google Inc setelah melihat sebuah demo yang ditunjukkan padanya.

Walaubagaimanapun, disebabkan syarikat Google Inc ini belum lagi didaftarkan maka Sergey dan Larry hanya menyimpan cek sebanyak itu di dalam laci selama beberapa minggu sementara menguruskan urusan pendaftaran syarikat. Dalam masa yang sama Sergey dan Larry terus berusaha untuk mencari pelabur lain yang turut berminat.

Akhirnya pada 4 September 1998, ia telah berjaya didaftarkan sebagai sebuah syarikat swasta. Pengasas membuka akaun bank dan menyimpan pelaburan Bechtolsheim. Pejabat pertama Google terletak di Menlo Park, California dalam sebuah garaj milik seorang rakan.



Google juga mengupah pekerja rasminya yang pertama bernama Craig Silverstein yang telah bersama mereka lebih dari sepuluh tahun.

inilah garaj tempat Google mula beroperasi 

Jangan terkejut, kalau nak tahu ada banyak syarikat besar lain selain Google yang telah berjaya walaupun dulunya hanya bermula dari sebuah Garaj. Antaranya adalah :




Google Mementingkan Suasana Happy Dan Makanan Sihat Untuk Pekerja

Pada tahun 1999, Sergey dan Larry berusaha untuk menjual projek mereka kepada George Bell demi untuk menumpukan perhatian pada projek yang lain kepada seorang Ketua Pegawai Eksekutif Excite yang telah didekati dengan tawaran pembelian sebanyak $ 1 juta.

Walaubagaimanapun, George yang bijak telah menolak tawaran "tidak masuk akal" itu sebaliknya George Bell menyatakan lebih berminat untuk meminta sebuah bentuk pelaburan.

Akhirnya pada tahun 1999 itu, Google berpindah dari garajnya yang rendah ke lokasi baru di 165 University Avenue, Palo Alto. Pada masa ini Google sudah memiliki lapan orang pekerja yang kuat. Google turut mengupah seorang tukang masak bernama Charlie Ayers.


Google mementingkan suasana persekitaran berkerja yang happy dan turut menitikberatkan soal pemakanan yang sedap dan sihat demi para pekerja mereka. Hingga kini, Google memberi tumpuan dalam menyediakan makanan yang sihat untuk semua Googlers (pekerja syarikat Google) di seluruh dunia.


Sejarah Penubuhan Google AdSense


Syarikat Google semakin dapat menarik nafas lega dan apabila orang-orang kepentingannya bertemu, mereka sering membincangkan tentang masa kini, masa depan dan isu semasa yang ada kaitan dengan jalur lebar. Akhirnya mereka menyebut tentang sebuah syarikat kecil yang bernama Oingo yang dimiliki oleh James Altucher.

Oingo membuat beberapa jenis perisian untuk enjin pencarian. Mereka membantu enjin carian mencari halaman dengan sinonim mengenai apa yang di cari. Pada ketika itu ramai orang tidak nampak hala tuju dan keupayaan sebenar Oingo namun tidak untuk Google.

Oingo yang kurang mendapat perhatian pada ketika itu, entah bagaimana berjaya menaikkan sedikit wang dan terus bertahan. Mereka turut menukar nama dari Oingo kepada kepada Applied Semantics pada tahun 2001.




Akhirnya pada tahun 2003, syarikat enjin carian dipanggil Google ini menawarkan tawaran untuk membeli Applied Semantics. Google memerlukan perisian sebenar Oingo untuk menjana 99% daripada pendapatannya pada masa IPO. Google membayar 1% daripada syarikat dalam bentuk stok saham untuk memperoleh Semantic Applied yang bernilai sebanyak $1 juta pada ketika itu.

Setelah menyertai Google, syarikat Oingo sekali lagi telah menukar nama mereka dari Semantic Applied kepada Google AdSense.

Sekitar tahun 2004, Kleiner Perkins Caufield Byers dan Sequoia Capital telah bersetuju dengan pelaburan sebanyak $25 Juta ke atas Google. Ke dua-dua firma ini selalunya saling bersaing namun setelah melihat potensi Google,kedua-duanya bersetuju untuk mengambil tempat duduk masing-masing di papan pengarah syarikat.




Pelabur Mendapat Keuntungan Berlipat Kali Ganda


Larry Page dan Sergey Brin sekarang ini pula adalah antara dua orang terkaya yang sama sekali tidak membuat apa-apa sumbangan berunsur politik. Google terus meluangkan masa untuk melobi bagi menaikkan lagi kedudukannya berbanding syarikat lain seperti Yahoo, Facebook, dan Apple.

Andy Bechtolsheim yang berani tampil sebagai salah seorang pelabur terawal benar-benar berjaya untuk mendapat keuntungan yang lumayan.


Untuk pengetahuan, Larry Page dan Sergey Brin pada asalnya hanya mahu menjadi ahli akademik saja. Mereka bukannya mahu membina perniagaan. Kerana itu mereka cuma berminat untuk mengembangkan mesin carian awal mereka ini dan sanggup menjualnya untuk $1 juta pada tahun 1997.

Mereka sebenarnya lebih berminat untuk menjadi 'saintis komputer' bagi meningkatkan lagi 'projek mesin carian' mereka ini, bukannya untuk menjadi seorang usahawan.

Akan tetapi, saat mereka pergi ke seluruh Silicon Valley untuk cubaan menjual mesin pencarian mereka ini, tawaran mereka telah ditolak. Mereka juga turut pergi kepada Yahoo dengan harga tawaran $1 juta itu, akan tetapi Yahoo telah menolak tawaran tersebut.

Akhirnya pada tahun 2002, Yahoo cuba untuk membelinya dengan tawaran sebanyak  $3 bilion pada ketika itu, tetapi Google dengan mudah telah menolak tawaran sebagaimana mereka menolak Google suatu ketika dulu.

Kini dikhabarkan 1 stok saham untuk syarikat Google ini bernilai bernilai $ 150 bilion.

4 comments for "Inilah Sejarah Google Dan AdSense Yang Tak Ramai Orang Tahu"

  1. Wah terbaik sangat info ni 😍

    ReplyDelete
  2. Fuh, dari garaj kini menjadi sebuah medium pencarian serata dunia. ^^

    ReplyDelete
  3. Wa... dari garaj kepada sebuah gergasi terbesar dunia... so inspired... thanks for this info sis hawa

    ReplyDelete
  4. Semua kejayaan bermula daripada 0. From zero to hero! yeah :)

    ReplyDelete