Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

5 Tips Bagaimana Menjadi Usahawan Online yang Berjaya di Malaysia

5 Tips Bagaimana Menjadi Usahawan Online yang Berjaya di Malaysia | Semakin hari semakin ramai muncul usahawan online berjaya di Malaysia. Cara memulakan perniagaan online di Malaysia sentiasa cuba di cari oleh mereka yang gemar berniaga. Akibatnya, pertumbuhan pesat perniagaan atas talian (dalam internet) dan kaedah membeli-belah mudah alih telah terbukti menjadi pilihan perniagaan yang menguntungkan dan berdaya maju bagi banyak pengusaha. 

Walaubagaimanapun, suka untuk diinggatkan yang ini semua ada cabarannya yang tersendiri. Dek kerana itu, sekiranya kalian ada rancangan untuk menjadikan tahun 2020 ini sebagai tahun permulaan untuk melepaskan pekerjaan sedia ada demi untuk memulakan pengembaraan baru sebagai usahawan perniagaan dalam talian, kalian terlebih dahulu perlu mengambil tahu beberapa perkara yang bersifat statistik untuk membantu mengesahkan semula keputusan yang bakal di ambil. 

website design malaysia

Pendek kata, nak menjadi seorang usahawa online yang berjaya di tahun 2020 ini bukannya satu kerja yang mudah. Untuk berjaya perlu tahu selok belok dunia orang berniaga terutama tips-tps bagaimana untuk membina perniagaan online yang berjaya. Dah lama ada cita-cita untuk menjadi usahawan berjaya? Ikuti beberapa tips di bawah sebagai permulaan rancangan. 

Cara Menjadi Usahawan Online yang Berjaya di Malaysia 2020

Teringin untuk jadi usahawan yang menggunakan internet? Sudah semakin ramai usahawan muda yang mula berjinak-jinak dalam bidang perniagaan. Malah dikalangan surirumah juga sudah ramai yang menjadi usahawan online. 

Nak jadi seorang usahawan online tak salah tetapi pastikan dulu tahu apakah perkara yang patut dilakukan supaya boleh berjaya. Ini antara fakta yang diperakui oleh semua usahawan online yang telah berjaya.

#1 - Tentukan Jenis Perniagaan

Tentukan jenis perniagaan yang ingin dijalankan. Sebenarnya apa jua jenis perniagaan boleh dijakan secara online. Perniagaan online tidak bermakna tak perlu ada perniagaan fizikal sebaliknya perniagaan fizikal yang telah sedia ada itu patut dipermudahkan lagi dengan pembikinan sebuah platform jual beli secara atas talian untuk mempermudahkan lagi urusan pelanggan. Jangan lupa untuk pelbagaikan sekali barangan yang ingin dijual supaya pelanggan ada banyak pilihan. 

website design malaysia

#2 - Gunakan Nama Syarikat / Kedai / Brand Yang Sah 

Kebanyakkan usahawan yg berjaya biasanya dah mempunyai logo khas untuk bisnes mereka masing-masing. Sebagaimana yang telah diperkatakan tadi, perniagaan ini seeloknya bermula dengan sebuah atur kerja yang ada dalam bentuk fizikal juga. Nak jalankan secara online 100% tak salah tetapi hendaklah mengikut kaedah yang betul dengan mendaftar nama syarikat (ada SSM) dan sebagainya. 

#3 - Tawarkan Unsur Pembelian Mudah 

Sebagai seorang peniaga online, setelah berpuashati dengan produk, perlu difikirkan juga apakah cara terbaik yang boleh memudahkan pelanggan membuat pembayaran untuk setiap transaksi pembelian yang akan dilakukan. Cara terbaik perbanyakkan pilihan untuk membuat bayaran seperti boleh dibayar melalui kad kredit, PayPal, online banking, cash on delivery (COD) atau cara e-pembayaran yang lain.

website design malaysia

#4 - Servis Penghantaran Perlu Juga Diambil Kira

Ini satu perkara lagi yang perlu dipandang serius. Untuk memantapkan mutu sesebuah perniagaan, si peniaga perlu juga meneliti apakah servis penghantaran terbaik yang boleh digunakan. Apakah pula cara untuk bakal pembeli yang berada di luar bandar, Sabah Sarawak dan sebagainya. Apabila sudah tahu apakah courier terbaik untuk pengeposan, maka mudahlah untuk urusan jual beli itu nanti. 

#5 - Choose Your Multi-Marketing Channels

You also need to do a study for the direction of the business. Once you know the type of business, you need to learn how to start introducing it. You can use existing social media accounts such as Facebook, instagram, twitter and blogs. Also learn how to attract the attention of many people to read it. 

Different businesses, different potential customers. Therefore, you need to keep trying. Do not only focus on products but also on promotions and sales. One of the best ways to achieve great results in online business is to create a website as your own shop!  

website design malaysia


How To Have Good Website Design in Malaysia 

Honestly, many of us do not know how to get a good website design here in Malaysia. Feels a bit sad cause here in Malaysia we do have a great 'website designer' with good skill for this purpose. And one of it is called Go Get Space. Thru Go Get Space you can know much more bout web design price Malaysia and for your information, website price Malaysia not so expensive okay!  

Cuma tak dinafikan ramai yang kurang arif bab website design Malaysia ini. Bahkan masa ramai yang tidak tahu apa itu domain, hosting dan sebagainya. Tapi tak mengapa kerana mereka merupakan pereka laman web profesional dalam menentukan strategi reka bentuk laman web terbaik untuk perniagaan masing-masing. 

website design malaysia

Apakah Kelebihan Go Get Space Ini?

- Perunding

Jika ambil servis mereka ini, kita boleh bercakap dengan pereka laman web mereka untuk berkongsi idea, beritahu keperluan utama apa yang dikehendaki, kemudian mereka akan membina konsep reka bentuk laman web mengikut kehendak dan keperluan si peniaga. 

- Strategi 

Penampilan web menentukan kesan perniagaan maka dengan strategi reka bentuk laman web yang betul, website tersebut akan menjadi lebih bernilai dan berguna dengan hala tujuan yang betul. 

Reka bentuk laman web untuk khalayak yang tepat dapat memperluas jangkauan perniagaan. Pereka laman web akan turut memastikan kandungan dioptimumkan dengan baik dan mesra SEO untuk memulakan trafik atau jumlah pembaca pada peringkat awal. 

- Tawaran Hebat

Go Get Space menawarkan pelbagai kelebihan, bukan hanya dari segi perundingan dan bantuan dalam bentuk idea untuk strategi awal pemasaran tetapi juga dengan pelbagai tawaran hebat harga rendah yang berbaloi. 

Mana tak jelas boleh tanya pada pihak mereka dan jangan lepaskan peluang untuk sambar pelbagai tawaran terkini dengan harga yang menjimatkan. Tak tahu jangan malu-malu kerana pihak Go Get Space tahu siapa kita dan apakah yang kita perlukan untuk tujuan memantapkan lagi perniagaan. 

website design malaysia


Sesiapa Saja Boleh Berjaya Sebagai Seorang Usahawan Online 

Siapa kata seorang surirumah biasa tidak mampu jadi usahawan pnline yang berjaya? Asalkan ada usaha pasti boleh berjaya. Buat masa ini sudah ada ramai wanita yang dulunya hanyalah seorang suri rumah kini mampu menjadi peniaga online yang berjaya. Kena ada usaha, yakin dan rajin untuk praktik cara berbisnes dengan betul. 

Itulah serba sedikit tips untuk berjaya dalam bisnes online. Selain daripada wajar diketahui untuk menjadi usahawan bisnes online yang berjaya perlu bermula dengan usaha. Tiada cara lain untuk bersaing di dalam perniagaan sekarang melainkan terus berusaha untuk memperbanyakkan lagi ilmu. 

website design malaysia

Dan untuk menjayakan sebuah perniagaan online, bukan saja perlu ambil tahu bagaimana untuk buat jualan tetapi juga perlu tahu serba sedikit mengenai website online yang dimiliki itu. 

Kalau ditanya pada orang yang dah berjaya, tak semua nak share tips dan teknik  berkaitan perniagaan mereka untuk menjadi usahawan dan seorang yang mampu mengendalikan bisnes atas talian. Sebab itu ilmu yang ada kena dihargai dan sebenarnya cara berbisnes online 10 tahun yang lalu dan kini tidak banyak berubah sebenarnya cuma untuk berjaya meniaga secara online, perlulah dibuang sikap yang mudah untuk berputus asa. 

Terus usaha dan usaha bagaimana untuk mengendalikan sebuah perniagaan atas talian dengan mencari ilmu yang berkaitan termasuklah pelbagai tutorial cara daftar blog dan cantikkan website step by step.

website design malaysia

Inilah antara rahsia cara seorang peniaga online yang berjaya dalam perniagaan atas talian ini. Berniaga secara online tidak hanya perlu memikirkan soal produk dan bagaimana untuk meyakinkan pelanggan, malah untuk membuatkan urusannya menjadi lebih mudah dan baik juga. 

Tapi ingat! Usaha tangga kejayaan jadi untuk berjaya dalam perniagaan online ini, teruskan berusaha, jangan panik dan praktiklah selalu cara memulakan perniagaan online di facebook, instagram, blog, website dan sebagainya.


2 comments for "5 Tips Bagaimana Menjadi Usahawan Online yang Berjaya di Malaysia"

  1. Terima kasih, nice sharing, memang kena banyak ilmu dalam buat apa pun.

    ReplyDelete
  2. Best tips-tips ni semua. Zaman la ni, macam macam benda boleh buat dengan online kan

    ReplyDelete