Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pkp Habis Banjir Habis, Sekarang Apa Pula? Usahawan ALERT

Pkp Habis Banjir Habis, Sekarang Apa Pula? Usahawan ALERT | Cabaran bisnes makin menjadi-jadi sejak 2 dan 3 tahun yang lalu. Jika dulu usahawan terkesan dengan adanya PKP akibat pandemic kemudian diikuti dengan banjir dan sekarang ada juga isu-isu lain. Dengar kata masalah kewangan dan harga barangan menjadi bualan sejak akhir-akhir ini.

Apabila melibatkan harga barangan rakyat pasti terkesan. Dahulu ramai yang bising apabila harga minyak telah naik diikuti dengan beberapa bahan mentah di Malaysia. Antara penyelesaian yang boleh dilkukan adalah tetapkan harga kawalan dan pantau akan kenaikn harga yang mendadak.


Perdana Menteri Datuk Ismail Sabri juga telah mengingatkan bahawa Jangan menaikkan harga sesuka hati khasiat kepada usahawan atau peniaga.


Namun tidak dinafikan usahawan juga terkesan akan situasi ini. Mana tidaknya ada barang yang telah meningkat dua kali ganda harganya walaupun dibeli pada kuantiti yang sama.



barang-naik-harga


Pandangan Datuk Wira Dr Azizan Osman


Mentor usahawan Malaysia ini juga turut berkongsi tentang kenaikan harga atau inflasi yang berlaku. Tidak semua usahawan sedar akan hal ini, ia sangat berbahaya Bagi golongan peniaga yang tidak aware.


Bagi usahawan yang memiliki syarikat ataupun kedai, pemasaran harus dititikberatkan masih ada lagi usahawan yang mempunyai kilang tetapi tidak sedar apa yang patut diutamakan dalam soal pemasaran. 


Seperti kata Datuk Wira Azizan Osman, berniaga sama ada bermula dari kosong atau sudah berniaga dalam tempoh yang lama perlu beri lebih lagi manfaat dalam perniagaan supaya bisnes akan tetap kukuh. 


Banyak perkara saya kaji dalam tempoh 2 minggu lalu antaranya sentimen pasaran, kadar inflasi dengan kenaikan harga barang yang telah jangka malah sebut pada Ogos tahun lalu lagi. Kenaikan sesetengah barang dilihat sekitar 30% hingga lebih 100% ketika ini. Sebab itu, kritikalnya untuk anda semua ada kesedaran ini, terutama mereka yang sedang jalankan bisnes kerana bukan mudah pada tahun ini.


barang-naik-harga


Jelas walaupun ditimpa musibah seperti PKP banjir dan juga kenaikan harga sekiranya mempunyai ilmu perniagaan yang betul usahawan akan tampil lebih maju.

Semalam, saya berpeluang bersama dengan kumpulan pemilik syarikat dan peniaga Cina bahawa memang banyak syarikat sedang tutup atau dah lingkup.
Walaupun peniaga ini ada kilang di China, mereka sudah tak nampak apa perlu dibuat, selain tak pandai soal pemasaran. 
Saya juga sedar bahawa sebenarnya untuk mula semula bisnes dari kosong agak susah bila ditanya seorang usahawan dalam pembinaan, apa bisnes yang bagus ketika ini?
Pertama kali, saya tidak tahu memberikan jawapan apa. 
Tapi saya sedar bahawa bagi mereka yang ada bisnes ketika ini dan kekal lakukan seperti biasa, maka dia akan 'mati'! Hal ini kerana pasaran bergerak perlahan dan orang ramai tidak berbelanja agresif seperti sebelum ini. Kalau kekal dengan usaha normal, anda akan mati dan jika kekal kecil anda akan pupus.


RichWorks merupakan syarikat multinasional yang berjaya melahirkan usahawan jutawan dan mereka komited membimbing usahawan melalui program dan aktiviti yang diadakan sentiasa. Tidak hairanlah richworks berjaya melahirkan ratusan usahawan jutawan dalam pelbagai industri dan mengambil masa enam bulan sehingga 12 bulan paling awal.


RichWorks telah banyak disebut di dalam radio akan kejayaan mereka malah usahawan di bawah bimbingan visual juga sering kedengaran di dalam radio dan mempunyai billboard di sepanjang highway seluruh Malaysia.


telegram-richworks

Maka sebagai Titanium di bawah bimbingan saya, tak bersyukur jika anda tak buat betul-betul untuk berkembang.


Sedangkan ada sebahagian Titan yang sangat agresif, berjuang betul-betul untuk berkembang dan kekalkan momentum.


Saya ulang, pasaran kini perlahan dan orang lebih berjaga-jaga untuk membeli.


Kalau anda lagi slow dari pasaran maka tunggu saja untuk 'mati'.


Hargai apa yang anda ada sekarang, buat dengan lebih baik dan agresif lagi.


Bayangkan jika anda sendiri terpaksa mulakan bisnes baru dari kosong, apa yang boleh dibuat?


Bagi yang dah ada bisnes, anda sudah tahu pasaran, cuma 'malas' nak engage lagi.


Bila pasaran perlahan maka anda perlu lebih pantas, guna semua platform yang ada. Jika takut-takut, anda akan ketinggalan.


Bersama dengan saya Ahad ini, khas buat bangsa usahawan terutama pemilik bisnes yang masih tak nampak jalan ketika ini.


Kejayaan dalam membimbing usahawan serta hampir melengkapkan misi mereka untuk menjadi nexflix untuk usahawan menjelang tahun 2025.


RichWorks juga banyak menyumbang kepada Malaysia di mana programnya juga di sebut di dalam parlimen. Richwell bantu juga merupakan inisiatif RichWorks membantu rakyat Malaysia.


program-telegram-richworks


RichWorks turut mengadakan sesi live talegram bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman pada setiap hari Ahad jam 8 pagi di sepanjang bulan Februari 2022.


Usahawan wajib sertai program live session ini bagi mendapatkan pengetahuan berkaitan 10 perspektif cabaran usahawan terlepas pandang dan juga untuk tahun 2022.


Jangan lepaskan peluang untuk sertai sesi percuma yang bermanfaat ini sekarang!!


Program Live Session Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman


Dapatkan info bermanfaat dengan mudah di telegram:

Sis Hawa Dot Com 

Window Shopping Malaysia 

1 comment for "Pkp Habis Banjir Habis, Sekarang Apa Pula? Usahawan ALERT"