Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Senarai Semua Jenis Kuih Yang Boleh Dimakan Ketika Dalam Pantang

Senarai Kuih Yang Boleh Dimakan Ketika Dalam Pantang | Apakah ada kuih muih untuk ibu dalam pantang selepas bersalin? Jawapannya YA ADA! Aku sendiri pada mula dulu rasa bagai tak percaya yang dalam pantang boleh makan kuih muih.

Akibatnya setiap kali pantang bersalin aku hanya makan biskut. Kadangkala adalah juga masa aku makan roti gardenia dalam pantang tu.

Akhirnya barulah aku tahu yang memang ada kuih muih untuk orang berpantang makan. Dari asyik mengadap makanan yang sama boleh juga rasa bosan kan? Jadi tatkala dah tahu tu, bila rasa teringin nak makan manisan dapatlah juga dikunyah kuih muih untuk ibu dalam pantang yang boleh di makan ni.



Ujian Memang Sangat Payah Selama Tempoh Berpantang

Yang pasti, tempoh berpantang ini memang sangat mencabar. Masa pantang inilah diri terasa nak makan itu, nak makan ini. Bila di makan bukannya nak banyak pun, ambil rasa sikit terus cakap tak sedap dah! Inilah ujian sebenarnya.

Kerana itu bagi yang tak punya disiplin yang kuat silalah berpantang dengan dikawal ketat oleh ibu mahupun suami. Nanti bila dah habis tempoh berpantang, makanlah sebanyak mana yang diinginkan sampai muntah. Ini bukan nak kata pada sesiapa tau, tapi kata untuk diri sendiri juga....!!!!


Inilah Jenis Kuih Muih Untuk Orang Berpantang Makan


#1 - KUIH LADU



#2 - KUIH PENERAM



#3 - KUIH KASWI



#4 - KUIH LAPIS



#5 - BINGKA TEPUNG BERAS



#6 - APAM NASI 



#7 - LEMPENG BIASA / LEMPENG KELAPA 



#8 - KUIH QASIDAH UTARA



#9 - CUCUR JAWA



#10 - CEKODOK KOSONG 



Sebelum Makan Tolong Ambil Tahu Dulu Bahannya

Walaupun kuih muih untuk orang berpantang ini boleh dimakan termasuk untuk ibu lepas bersalin, tetapi perlu juga ambil tahu bahan yang digunakan. 

Sebagai contoh, saudaraku sendiri pernah demam akibat makan kuih lapis yang dibeli oleh suaminya. Bila di check betul-betul, rupanya kuih lapis tersebut telah ditambah dengan esen vanila untuk menaikkan lagi bau. Haaa tak pasal terus jatuh demam sampai gigil-gigil.

Sebab itu, sebelum makan sila ambil tahu dulu bahannya. Paling afdal ada baiknya buat sendiri. Jika tak pandai boleh ikut cadangan resepi yang Google berikan. Payah-payah minta emak atau ibu mertua buatkan untuk kita makan.



Read This :


Ohya, memang ada yang beritahu kuih muih untuk ibu dalam pantang ni termasuk juga dengan kek, roti canai dan cheese. 

Ibu dalam pantang lepas beranak boleh makan kek? 

Ibu dalam pantang lepas beranak boleh makan roti canai? 

Ibu dalam pantang lepas beranak boleh makan cheese? 

Itu semua saya tak berani nak jawab. Jika yakin dan berani silakanlah dan jika was-was dan takut boleh undang masalah pada kesihatan kelak maka elakkanlah.

Periuk Pengukus Noxxa Menjadi Pilihan Ramai 

Kebanyakan resipi kuih orang lama ini menggunakan kaedah kukus untuk di masak. Bagi anda yang sedang tercari-cari periuk pengukus elektrik yang mudah untuk digunakan, boleh dapatkan periuk kukus Noxxa. 


Kelebihan Periuk Kukus Noxxa 3 Tingkat 

1. Tak perlu tunggu 30 minit untuk air mendidih pun, letak makanan, tekan on, tetapkan masa, tekan button start! Wap terus keluar dan aktiviti kukus bermula serta merta! 

2. Umur semakin tua, kadang masak sesuatu atas dapur gas memang boleh terlupa kan! Siapa pernah alami? Sampai kering air dalam periuk kukus! Boleh rentung periuk! 

Tapi dengan steamer noxxa yang bijak ini, XPERLU LAGI RISAU sebab jika air mulai mengurang, alarm akan berbunyi, dan jika air tidak ditambah, steamer automatik ter off sendiri, sangat selamat.

3. Yang paling best, jika lapisan bawah kukus nasi, bahagian tengah kukus ikan siakap stim, atas kuih seri muka, bau ikan tidak akan melekat pada nasi dan kuih seri muka kerana setiap lapisan ada salurannya sendiri. 

4. Saiz yang besar dan lebar. Bukan bentuk bulat. Ini memudahkan untuk susun makanan dan mudah juga untuk masak ikan stim. 

periuk-pengukus-noxxa

Berapa Harga 

Special untuk pembaca blog ini, harga ditawarkan hanya RM 395 dan anda juga boleh membuat pembelian secara ansuran.

Jumlah bayaran tiap-tiap bulan secara ansuran ini boleh dibincangkan. Makin best, buat bayaran ansuran bulan pertama terus boleh terima barang tanpa perlu tunggu lama-lama. 

periuk-pengukus-noxxa



Pertanyaan lanjut berkaitan periuk pengukus
whatsapp :


Jemput join :

Telegram Rasmi Sis Hawa Blog 👉  https://t.me/sishawadotcom

Telegram Rasmi Info Ibu Hamil & Baby 👉  https://t.me/ibuhamilmalaysia



12 comments for "Senarai Semua Jenis Kuih Yang Boleh Dimakan Ketika Dalam Pantang "

  1. teengok kuih rasa teringin pulak dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuih melayu paling sedap... kekal sepanjang zaman

      Delete
  2. uik...sebab ada esen vanilla je pun ekk boleh bentan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau takpe.. sis bila tau tu terus jadi takut huhu... tak berani

      Delete
  3. untung la dpt makan kuih sedap masa pantang. hehe

    ReplyDelete
  4. uihhh payah jugak ek kalau berpantang.. informasi yang bagus utk masa hadapan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada part payah ada part senang... cuma apa org tua cakap jangan kita tak leh terus kata tak logik hanya kerana kita ikut pantang moden.

      Delete
  5. ni kuih bukan orang pantang je nak makan. orang tak pantang pun nak makan. sedapnyaa

    ReplyDelete
  6. Kalau cezer kuih kuih ni saya boleh makan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah cezer,.. untuk cezer seoloknya jangan makan kuih yg berminyak.. boleh makan kuih yang masak cara kukus mcm apam nasi tu.. dah lama sikit boleh la makan kuih lain pulak. tp biasakan diri amik sikit2 ya.. sbb cezer ni luka kat dalam tak nampak

      Delete