Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maksud Mimpi Bekas Kekasih Menurut Islam & Masyarakat

Maksud Mimpi Bekas Kekasih Menurut Islam & Masyarakat | Pernah mimpi bekas kekasih tak? Mesti ramai yang pernah mimpi bekas kekasih ni kan? Hmmm dah putus pun, tetiba boleh pula mimpi bekas kekasih lama ni, eh dah kenapa? Tapi memang tak mustahil untuk bekas kekasih muncul dalam mimpi secara tiba-tiba. 



Bila mendapat mimpi bekas kekasih begini, terdetik juga kat fikiran apakah sebenarnya maksud untuk mimpi bekas kekasih ni. Adakah juga mimpi bekas kekasih datang rumah dan senyum dengan mimpi bekas kekasih datang kembali hingga tahap ajak kahwin ada sesuatu makna yang tersurat? 

Dan bagaimana pula dengan mimpi bekas kekasih bersama orang lain dan mimpi bekas kekasih marah? Hmmm banyak juga mimpi yang berkaitan dengan bekas kekasih ni sebenarnya. Macam-macam situasi pula tu.

Pernah juga terbaca sebelum ni kalau mimpi bekas kekasih maknanya ada orang sedang rindu. Lagi-lagi kalau mimpi bercinta dengan bekas kekasih hingga tahap bekas kekasih tu beri cincin ajak kahwin. 

Tapi betulkan ada orang yang rindu dan siapa pula yang rindukan kita tu? Tak kan tetiba bekas kekasih sedang teringatkan kita hingga boleh muncul dalam mimpi kot. Eh lain macam je ni!


Arti Mimpi Bekas Kekasih Menurut Masyarakat

Jika berdasarkan pendapat masyarakat khususnya, mimpi bekas kekasih ini ada banyak. Sebagai contoh, jika seorang wanita single mimpi bekas kekasih hantar mesej dan datang jumpa dengan senyuman yang lebar, itu tandanya dalam waktu terdekat ini si wanita tersebut akan melakukan satu tindakan yang akan mendapat pujian. 

Walaubagaimanapun, jika mimpi bekas kekasih itu dilalui oleh wanita yang telah berkahwin maka itu mungkin bermaksud akan ada satu ketika si wanita ini berasa ketidakadilan di dalam hidupnya. 

Jika mimpi tersebut melibatkan bekas kekasih dengan perempuan lain maka itu mungkin akan melibatkan satu kesedihan, rasa malu dan putus asa akan sesuatu. 



Arti Mimpi Bekas Kekasih Menurut Pandangan Islam

Manakala untuk tafsir mimpi bekas kekasih dalam Islam pula, mimpi sebegini tidak perlu terus dipandang serius. Ini kerana mimpi bekas kekasih sebegini adakalanya hanyalah sekadar mainan perasaan sendiri dalam menghadapi kehidupan yang sebenar. 

Sebagai contoh, mungkin di saat ini kalian sedang rasa kecewa dengan pasangan sekarang (suami/isteri). Maka rasa kecewa itu akan membuatkan kalian teringat pada bekas kekasih lama yang sebelumnya. 

Secara tidak langsung kenangan bersama kekasih lama muncul kembali dan saat sedang tidur tidak mustahil boleh mimpi bekas kekasih datang jumpa dan bercakap tentang kenangan lama dulu. 

Ada juga yang mendapat mimpi jumpa bekas kekasih berulang kali dan dikatakan itu membawa maksud bahawa bekas kekasih sedang rindu pada kita. Besar kemungkinan juga bekas kekasih masih menaruh harapan untuk menyambung kembali hubungan cinta lama. Walaubagaimanapun janganlah dipercayai 100%.  

Dan jika kebetulan diri sendiri mimpi bekas kekasih yang sudah lama benar tak bertemu datang kembali dalam mimpi dan bersembang tanya khabar, itu mungkin membawa maksud yang diri sendiri rasa sedikit rindu untuk tahu perkembangannya. 

Ada juga di mana masih ada suatu rasa tidak puashati hingga membuatkan diri masih teringat dan sukar untuk melupakan diri bekas kekasih lama tu hingga boleh muncul dalam mimpi secara tiba-tiba. 


Kesimpulan Untuk Tafsir Erti Mimpi Bekas Kekasih 

Jika sudahpun berpisah dengan bekas kekasih dan dengan sendiri bekas kekasih muncul dalam mimpi. Tak kisahlah mimpi bekas kekasih berulang kali ke, mimpi bekas kekasih datang rumah ke, mimpi bekas kekasih ajak kahwin ke, mimpi bekas kekasih bersama orang lain, mimpi bekas kekasih hantar mesej dan sebagainya. 

Yang pasti mimpi bekas kekasih ini boleh membawa beberapa maksud seperti :
  • ada sesuatu yang belum diselesaikan antara kita dan dia
  • baru nak move on dalam hidup setelah sekian lama
  • ada rasa rindu yang datang secara tiba-tiba
  • sekadar mainan tidur semata-mata

Mimpi bekas kekasih begini janganlah beranggapan yang ianya ada maksud tidak baik sebaliknya mimpi bekas kekasih seperti ini hanyalah sekadar sebuah mainan tidur semata-mata dek kerana perasaan sendiri pada ketika itu. 

Sebolehnya jangan banyak fikir dan berpijaklah di bumi yang nyata serta bersyukurlah dengan apa yang ada. Jika telah berkahwin hargailah suami/isteri dan janganlah terlalu membandingkan mereka dengan bekas kekasih lama yang telahpun pergi itu. 

Jemput join :

Telegram Rasmi Sis Hawa Blog 👉  https://t.me/sishawadotcom

Telegram Rasmi Info Ibu Hamil & Baby 👉  https://t.me/ibuhamilmalaysia




Tawaran Hebat Harga Jimat Amway 

ini kali betul-betul boom!!

whatsapp :

30 comments for "Maksud Mimpi Bekas Kekasih Menurut Islam & Masyarakat"

  1. fikir semula pernah tak ya mimpi xbf, rasanya macam tak pernah lagi hehehhe

    ReplyDelete
  2. Tak pernah lagi mimpi ex. Hewhewhew, memang buang terus dari hidup lepas berpisah.

    ReplyDelete
  3. Eh, sama lah kita kak dana.. dok mencari ade ke pernah mimpi kat dia.. hahaha

    ReplyDelete
  4. Tak pernah lalui, sebab takda bekas hehe

    ReplyDelete
  5. Allah Maha Mengetahui kan. kadang fikir ala permainan tido ja :D

    ReplyDelete
  6. mungkin belum move on itu yg sampai termimpi-mimpi..hehe

    ReplyDelete
  7. heheh harap tak pernah mimpi bekas kekasih lepas ni. salam kenal sis, tq drop coment di blog saya. done follow back.

    ReplyDelete
  8. Ermm mmpi bekas bunuh diri do sedih gila ingtkan btol" sib baik mmpi je

    ReplyDelete
  9. Nk tye eah ..kalau mimpi hidup serumah dgn ex secara tiba ii...sekian lama putus dah 3 tahun tu mcm mn plk ye...sbb dh lm move on x pnh pikirkan dia bolh mimpi tiba ii hidup serumah plk tu

    ReplyDelete
  10. berulangkali mimpi ex. tp x pnah contact pn.. emmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samala..xthu knp.sdgkn sy ank dh e
      3..i try utk lupakn..xterdaya

      Delete
  11. Sebenarnya sy suda lama biarkn dia pergi dengan yg lain.. Tp tiba2 pula termimpi bekas kekasih pertama datang berjumpa dn sangat marah dn memarahi sy..entah sy suda lama tdk fikir kn dia tp rasa pelik kenapa boleh pula tiba2 termimpi dengan dia

    ReplyDelete
  12. Semalam bermimpi tentang bekas kekasih.. Sbb itu search pasl ni.. Tapi agak pelik.. Dah bagun dan tahu itu cuma mimpi.m tapi bila dah tidur.. Mimpi itu bersambung lagi..
    Sy dah bertunang.. Dan dlm mimpi sy telah berkawin dgn bekas kekasih bukkannya dgn tunang.. Dan sy bingung tapi tunang sy tidak pedulikan sy dlm mimpi tu..

    ReplyDelete
  13. sebenarnya saya berulang kali mimpi kan pasal bekas tunang ,,tapi setiap kali mimpi pasal dy mesti ada sekali isteri dy..datang jumpa bertanya khabar dengan saya..sebb isteri dy kawan sebaya saya..tapi dalam mimpi bekas tunang hanya memerhati..selalu sangat mimpi keadaan yg sama dalam situasi yg berbeza.. saya dahbekeluarga ,dan dy pon sama..tak fikir pasal ex tunang pon boleh kerap mimpikan dy..pelik..setiap kali mimpi pasal dy boleh buat saya kemurungan sehari ..hahah ingat lagi waktu saya dah berkahwin ,tapi dy blum berkahwin ada jugak berturut2 muncul dy dalam mimpi nk jumpa saya..macam nk cakap sesuatu tapi saya xnak..hari kemudiannya mimpi lagi dy datang hulur duit..lepastu bila dy dah kahwin ,,still sibuk datang dalam mimpi lagi sekali dengan isteri dy.. huhuh..kadang saya rasa macam ada masalah yg masih xselesai antara kiteorg ni..tu sebb la kadang mimpi berturut2 dgn org yg sama..

    ReplyDelete
  14. Sya mimpi yg sya tertangkap bahsa dgn ex

    ReplyDelete
  15. Td mimpi bekas kekasih..trbagun trus search ..erm..knapa ye..

    ReplyDelete
  16. Td mimpi ex dtg minta maaf...Tp sy marah2 mcm dlm kehidupan sbnar..trpndang bab mgkin masih ade prkara yg blom slesai.. Emm mgkin jgk..

    ReplyDelete
  17. Tapi bagaimana pula kalau bermimpi bekas suami kepada isteri sy,, yang hadir bertandang ke rumah sy?? Kebetulan kami ada buat jamuan makan" dan bekas suami kepada isteri itu memeluk anak sulung mereka sambil menciumnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah tak ada apa tu.. besar kemungkinan sbb terlalu sayangkan isteri jd takut kalau2 kehilangan dia..

      Delete
  18. saya mimpi tangan putus, pastu cepat bagun dari mimpi cari tangan, alhamdulillah masih ada. maybe sebelum ni saya tak pernah bersyukur apa yg saya ada kan.

    ReplyDelete
  19. Berpisah lebih 2 dekat tiba2 skrg sering mimpikan bekas kekasih... Xpernah mengenagkannya, mengigatinyapun xpernah... Tapi dulu kami berpisah kerana dia pergi meninggalkan saya bergitu saja dan itu meninggalkan kesN yg amat dlm dlm diri saya.... Sejak dia pergi saya bawa diri jauh dari kampung dan sejak itu sampai skrg saya xpernah jumpa dia lagi ia telahpun berlalu hampir 25 tahun yg lalu..tapi kini dia sering hadir dlm mimpi saya.saya telahpun berkahwin dan punyai keluarga yg lengkap...tapi kenapa sejak kebelakangan ini dia sering hadir dlm mimpi saya.?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum nk tnya ni klo ex tunang yg dh kawin nk ajak kawin dgn isteri nya setuju..(Dlm mimpi) apa maksud

    ReplyDelete
  21. saya dh 5 kali mimpi exgf bekas kekasih tpi semua keadaan bergaduh dlm mimpi sampai sekarang ingat lagi time mimpi :) sekian lama berpisah masih tk boleh move on walaupun hubungan bertahun :)

    ReplyDelete
  22. hai saya sangat buntu banyak kali mimpi ex bf dia dah laa first love saya , dah putus lama dah sejak 2016 tapi sampai sekarang mimpi dia walaupun saya tak pikir pun tentang dia, dah laa semua mimpi tu sweet sweet banyak kali mimpi dia ajak kawin , petanda apa ni ????????

    ReplyDelete
  23. Saya selalu mimpi bekas kekasih in munkin Sebab Saya masih cinta kan dia. Tapi dia dah kawin orang lain Dan Saya juga.Malah masa dia berkawan dgn Saya dia dah Ada lelaki Yng dia kawin tu.masa Saya dating dia tiba2 dia kata dia masih ingat bf dia , iaitu Yng dia kahwin.cerita in berlaku 14 tahun Yng dulu.tapi Saya pelik kenapa Saya masih ingt kan dia n masih mimpi kan dia .wahainya Saya tk de pon ingatkan dia.bayngkan masa Saya kenal dgn dia , dia hnya 24 tahun umurnya Dan Saya 14 tahun tua Dari dia .tpi klu ikot skrng dia pon dah umur 40 tahun malah 2022 ni dia dah 41 tahun .byngkan sudah 14 tahun Saya masih ingat kan dia mcm pelik 14 tahun tu lama sungguh .tapi bila Saya Cuba hubunginya melalui fb dia tk layan langsung .malah Mengadu pada Abngnya Yng Saya kenal kebetulan .tk hapa dia cerita Buruk pasal Saya smpi Bng dia warning saya

    ReplyDelete
  24. Saya selalu mimpi bekas kekasih in munkin Sebab Saya masih cinta kan dia. Tapi dia dah kawin orang lain Dan Saya juga.Malah masa dia berkawan dgn Saya dia dah Ada lelaki Yng dia kawin tu.masa Saya dating dia tiba2 dia kata dia masih ingat bf dia , iaitu Yng dia kahwin.cerita in berlaku 14 tahun Yng dulu.tapi Saya pelik kenapa Saya masih ingt kan dia n masih mimpi kan dia .wahainya Saya tk de pon ingatkan dia.bayngkan masa Saya kenal dgn dia , dia hnya 24 tahun umurnya Dan Saya 14 tahun tua Dari dia .tpi klu ikot skrng dia pon dah umur 40 tahun malah 2022 ni dia dah 41 tahun .byngkan sudah 14 tahun Saya masih ingat kan dia mcm pelik 14 tahun tu lama sungguh .tapi bila Saya Cuba hubunginya melalui fb dia tk layan langsung .malah Mengadu pada Abngnya Yng Saya kenal kebetulan .tk hapa dia cerita Buruk pasal Saya smpi Bng dia warning saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, 14 tahun? lama sungguh tu! susah betul nak faham perasaan kita ni sendiri kadang2 tu kan. Kalau fikir balik bukannya ada apa-apa dah. masing2 dh bahagia pun. tapi masih lagi ada rasa teringat sampai bawa ke mimpi. entahlah, nak kata mungkin ada sesuatu yang belum selesai, si dia di sana pun tahap tak melayan. maksudnya memang dah tak ada apa yang patut difikirkan. wallahualam. apapun saya doakan moga semuanya baik2 saja dan hati kembali tenang. aamiin

      Delete
  25. Punyalah lama x pernah ingat, rindu atau berbual pasal ex bf saya dalam hidup seharian.
    .
    Tiba² saya bermimpi. Mimpi ex bf mengekori je saya drp jauh. Hati dah rasa dup dap jer.
    .
    Akhirnya berdepan, ex bf pukul saya ngan kayu besar dan panjang.
    .
    Saya pula duduk & merangkul anak kecil erat² supaya x kena budak tu. Budak kecil ni teman saya masa jalan² lah. Tapi masa ex bf pukul x rasa sakit.
    .
    Dalam hati(dlm mimpi tu rasalah) sangat cinta banget.
    .
    Lepas kena pukul yang x rasa sakit tu, saya bangun dan pandang muka dia. Macam muka dia rindu dan hati berbicara meluahkan rasa cinta yang mengebu.
    .
    Lepas tu, saya terjaga. Terpandang suami sedang minum coklat di meja. Allahu...
    .
    Semoga ex bf saya tenang dikehidupannya sekarang dan sentiasa berbahagia selalu. Semoga Allah menjaga ex bf saya hingga ke Jannah. Aameen.

    ReplyDelete
  26. Punyalah lama x pernah ingat, rindu atau berbual pasal ex bf saya dalam hidup seharian.
    .
    Tiba² saya bermimpi. Mimpi ex bf mengekori je saya drp jauh. Hati dah rasa dup dap jer.
    .
    Akhirnya berdepan, ex bf pukul saya ngan kayu besar dan panjang.
    .
    Saya pula duduk & merangkul anak kecil erat² supaya x kena budak tu. Budak kecil ni teman saya masa jalan² lah. Tapi masa ex bf pukul x rasa sakit.
    .
    Dalam hati(dlm mimpi tu rasalah) sangat cinta banget.
    .
    Lepas kena pukul yang x rasa sakit tu, saya bangun dan pandang muka dia. Macam muka dia rindu dan hati berbicara meluahkan rasa cinta yang mengebu.
    .
    Lepas tu, saya terjaga. Terpandang suami sedang minum coklat di meja. Allahu...
    .
    Semoga ex bf saya tenang dikehidupannya sekarang dan sentiasa berbahagia selalu. Semoga Allah menjaga ex bf saya hingga ke Jannah. Aameen.

    ReplyDelete