Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

16 Maksud Mimpi Tentang Wang (Duit) Menurut Tafsiran Islam & Masyarakat

16 Maksud Mimpi Tentang Wang (Duit) Menurut Tafsiran Islam | Siapa yang tidak suka dengan duit, sedang orang yang kurang siuman pun sangat suka dengan duit! Dengan duit yang banyak kita boleh hidup senang dan dengan duit yang sedikit kita boleh hidup susah. Tetapi, jangan sesekali menjadi hamba duit! 

Bagaimana pula dengan mimpi tentang duit? 

Di sini akan dikongsikan beberapa maksud mimpi berkaitan wang (duit) menurut Islam yang boleh kita sama-sama tahu. 

Maksud atau tafsir arti mimpi duit ini ada banyak dan bergantung kepada jenis sesuatu mimpi itu sendiri. Contohnya mungkin bermimpi diberi wang atau duit, hilang, dicuri atau sebagainya. Ini semua dikatakan ada maksud atau makna tersembunyi di sebalik mimpi tersebut.

Dan untuk makna tafsir mimpi ini, mimpi terima duit contohnya walaupun dalam bentuk dinar, dollar, euro, pesso atau apa sahaja yang disebut wang, itu semua boleh dianggap sebagai mimpi berkaitan duit walaupun dalam nota wang yang berlainan dari ringgit yang kita guna sehari-hari ini. 

Maksud Mimpi Duit Menurut Islam

Maksud Mimpi Berkaitan Wang (Duit) Menurut Islam 

Ketahui makna tersembunyi di balik arti mimpi duit di sini tapi ingat, ini semua hanya dalam mimpi dan yang nyata dan pasti hanyalah dari Allah SWT jua. 

Maksud mimpi ini jika baik hendaklah kita ingat untuk bersyukur dan jika kurang baik, hendaklah berdoa semoga Allah permudahkan segalanya. Jangan sampai terlalu percaya 100% dan taksud sudahlah! Islam tak ajar kita dengan cara begitu. 

#1 - Maksud Mimpi Orang Bagi Duit Kertas 

Pernah mimpi dapat wang? Apakah mimpi ini menandakan kalau kamu akan segera kaya raya? 

Sebenarnya, maksud mimpi diberikan duit kertas ini dikatakan, sekiranya kita bermimpi diberi wang kertas, ini adalah petanda baik bahawa akan ada peluang untuk berkembang dalam perniagaan yang kita bina nanti. Apapun, hendaklah berusaha untuk ke arah itu.


#2 - Maksud Mimpi Orang Bagi Duit Syiling

Mimpi diberi duit syiling bukanlah petanda buruk, tetapi sebagai penegasan bahawa sekarang kita mungkin sedang berada dalam keadaan sedih dan kecewa.

#3 - Maksud Mimpi Diberikan Duit Oleh Ibu 

Mimpi ini adalah bentuk kerinduan yang tidak tertahan. Ia juga boleh membawa maksud kepada kesedihan dan rasa putus asa. Lebih tepat lagi, mimpi ini merujuk kepada perkara yang berkaitan dengan watak dan rasa ingin membahagiakan ibu bapa dengan lebih baik lagi. 

#4 - Maksud Mimpi Diberikan Wang Oleh Orang Atasan (Dapat Bonus atau Angpau)

Mimpi ini membawa petanda yang baik. Mimpi ini bermaksud kita bahagia kerana mendapat sokongan dari orang tua untuk perkara yang sedang kita lalukan. 

Mimpi ini juga membawa erti, jika Allah izinkan InshaAllah bakal mendapat kebahagiaan dalam apa sahaja bentuk. 

Sebagai contoh, mungkin dalam bentuk kesihatan yang lebih baik, pekerjaan yang lebih baik, jodoh yang lebih baik atau sebagainya. 

Maksud Mimpi Duit

#5 - Maksud Mimpi Diberikan Duit Oleh Kawan atau Saudara 

Mimpi diberi wang oleh rakan bukanlah tanda nasib baik, tetapi itu dikatakan membawa petanda tidak baik yang agak buruk. 

Dikatakan bahawa mimpi ini berkaitan dengan masa depan yang tidak stabil dan tidak masih juga tidak berubah, walaupun sudah melakukan pelbagai cara. 

Jika mimpi diberi uang oleh rakan atau saudara ini berlaku disarankan lebih banyak mendekatkan diri kepadaNya dengan sentiasa solat dan berdoa sambil terus berusaha. 

#6 - Maksud Mimpi Diberikan Duit Oleh Orang Yang Telah Meninggal Dunia 

Tenang, mimpi ini bukanlah petanda buruk. Lebih tepat lagi sebagai mimpi yang cuba menyedarkan kita. 

Terutama bagi kalian yang berusia belasan tahun, jangan terus merasa rendah diri dengan keadaan sekarang dan jangan ragu untuk membuat keputusan dalam hidup. 

Fikir dengan baik dan jika dirasakan keputusan itu okay dan tidak memberi sebarang aib kepada ibu bapa maka bolehlah diteruskan. 

#7 - Maksud Mimpi Diberikan Wang Oleh Orang Lain (Mungkin Tak Kenal)

Mimpi diberikan wang oleh orang lain membawa petanda yang mungkin buruk. Jika mimpi sebegini hadir maka kita patut lebih berhati-hati dalam setiap langkah dan keputusan yang di ambil dalam menjalani kehidupan sehari-hari bagi mengelakkan rasa hasad dengki dan sebagainya. 

#8 - Maksud Mimpi Jumpa Duit Tepi Jalan 

Mimpi jumpa duit bererti sedang bergerak kepada keadaan yang lebih baik di masa depan.

#9 - Maksud Mimpi Jumpa Wang Dalam Dompet Orang Lain Di Tepi Jalan 

Jika bermimpi jumpa wang dalam dompet orang lain di tepi jalan, dikatakan mimpi ini boleh membawa maksud bahawa kita boleh menjadi mangsa penipuan seseorang. 

#10 - Maksud Mimpi Duit Banyak Dalam Beg Sendiri 

Maksud mimpi untuk duit banyak dalam beg sendiri ini menjadi simbol kesyukuran dan kepuasan dengan apa yang telah dimiliki dalam kehidupan.

#11 - Maksud Mimpi Mengira Duit Kertas 

Maksud untuk tafsir mimpi mengira duit kertas ini dikatakan sebagai petanda mengenai pendapatan yang baik. Ada kemungkinan akan menerima kenaikan gaji atau mendapatkan pekerjaan yang lebih bagus lagi berbanding sebelum ini. 

#12 - Mimpi Memberi Duit Kepada Orang

Berbeza dengan arti mimpi sebelumnya, Mimpi bagi duit kat orang ini dikatakan membawa maksud yang sangat baik. 

Bagi orang yang mengalami mimpi memberi duit kepada orang lain ini, besar kemungkinan itu adalah peringatan dari Allah SWT yang memperingatkan kita untuk membagikan rezeki yang ada kepada orang lain juga. Mudah faham, bersedekahlah. 

Maksud Mimpi Duit

#13 - Maksud Mimpi Kehilangan Duit 

Apabila anda bermimpi kehilangan wang, itu petanda kita harus lebih berhati-hati dengan pengurusan kewangan diri sendiri. Mimpi ini tidak membincangkan masa depan, tetapi lebih menumpukan pada bagaimana kita perlu menguruskan wang pada masa sekarang. 

Ia juga petanda bahawa kita harus berjimat! Maksud mimpi kehilangan wang ini juga dapat ditafsirkan sebagai simbol kehilangan keseimbangan dalam hidup. Mungkin ada sesuatu yang tidak berfungsi secara normal dalam kehidupan peribadi dan sebagainya.

#14 - Maksud Mimpi Beg Duit Hilang Menurut Islam 

Apabila mengalami mimpi duit beg hilang begini, mesti akan berasa cemas kan? Mimpi kehilangan beg duit atau dompet ini dikatakan bahawa sebagai petunjuk berkaitan dengan hal yang akan datang dalam hidup. 

Tenang, ini bukan membawa maksud yang tak baik, sebaliknya besar kemungkinan akan mendapat rezeki dalam waktu yang terdekat. Dan ingat, andainya benar maka hendaklah segera bersyukur kepada Allah SWT. 

#15 - Maksud Mimpi Beg Duit Dicuri Orang

Maksud mimpi beg duit di curi orang ini dikatakan membawa arti bahawa ini adalah satu petanda kurang baik yang mungkin akan dikecewakan oleh orang yang kita percaya.

maksud mimpi duit

#16 - Maksud Mimpi Mencuri Duit 

Ini adalah petanda bahawa diri kita berada dalam keadaan dilema dalam hidup.

Itulah beberapa maksud mimpi tentang wang (duit) menurut tafsiran Islam dan masyarakat. 

Sebagaimana yang telah diberitahu pada awal artikel ini tadi, tidak kiralah jika maksud mimpi duit syiling dalam islam, mimpi kekurangan uang dan sebagainya itu ada maksud yang kurang baik sekalipun, kita sebagai umat Islam tidak boleh terlalu menerimanya bulat-bulat hingga menaruh rasa percaya sepenuhnya!

Terkadang mimpi ini tak membawa apa-apa maksud di alam nyata dan jika benar berlaku bagai apa yang ditafsirkan sekalipun, hanyalah sekadar sebuah kebetulan semata-mata. Harapan juga kadangkala boleh terbawa dalam mimpi. 


Read This :


Beberapa orang kerap bermimpi mendapat banyak uang, tapi apa sebenarnya ia disebabkan rasa atau impian sendiri hingga boleh muncul dalam mimpi. 

Apapun, semoga tafsiran mimpi ini boleh menjadi bahan bacaan supaya tidak terlalu berfikir panjang hingga tahap berada dalam keadaan rungsing selepas bermimpi. Biasalah, kita lepas bermimpi mesti akan mula fikir yang bukan-bukan kan? Namapun manusia. Daku sendiri begitu juga. 

Terima kasih kerana membaca dan jika berminat dengan artikel maksud mimpi seperti ini, boleh teruskan bacaan di artikel yang berikutnya. 



Jemput join :

Telegram Rasmi Sis Hawa Blog πŸ‘‰  https://t.me/sishawadotcom

Telegram Rasmi Info Ibu Hamil & Baby πŸ‘‰  https://t.me/ibuhamilmalaysia





Tawaran Hebat Harga Jimat Amway 

ini kali betul-betul boom!!

whatsapp :

1 comment for "16 Maksud Mimpi Tentang Wang (Duit) Menurut Tafsiran Islam & Masyarakat "