Maksud Mimpi Hamil Dan Melahirkan Menurut Islam Dan Masyarakat | Ramai yang percaya bahawa mimpi itu hanyalah sekadar sebuah mainan tidur. Tak payah nak difikirkan sangatlah! Tapi bagi si empunya diri yang bermimpi pastinya punya rasa tak sedap hati dan nak juga cuba cari maksud yang tersirat di sebaliknya. Itu jugalah yang berlaku pada diri aku ni. Tiap kali bermimpi pasti nak cuba tahu agak-agak apalah maksud di sebalik mimpi tersebut. Apatah lagi jika mimpi tersebut berkaitan dengan hamil dan kelahiran



Ambil tahu tentang tafsir mimpi bukan berhajat untuk mempercayainya 100% sebaliknya hanyalah untuk dijadikan bahan penenang hati. Mana tidaknya, bayangkanlah jika  mimpi perkara yang tidak baik dan apabila di baca tafsir mimpi rupanya maksud adalah ke arah kebaikan maka bukankah rasa tak sedap hati yang ada akan beransur hilang? 

Jika kebetulan maksud tafsir mimpi itu tidak baik sekalipun sekurang-kurangnya boleh dijadikan satu peringatan untuk lebih berhati-hati. Itulah maksud yang cuba ku sampaikan. Bukannya ingin tahu tafsir mimpi ini hingga tahap sudah tidak percaya pada Qada dan Qadar Allah SWT. 

Bercerita mengenai mimpi ini, daku sendiri telah pernah bermimpi yang macam-macam. Ada mimpi yang buat ku rasa happy bagai tak nak keluar dari mimpi tersebut dan ada juga yang buat ku rasa sedih dan marah. Mimpi ngeri jumpa binatang yang amat ku gerun juga pernah... Oh tidak! Takut sangat mimpi yang macam tu... bila terjaga boleh buat bulu roma meremang satu badan!

Baru-baru ini daku ada terbaca tentang 'Arti Mimpi Hamil Dan Melahirkan Menurut Islam Serta Orang Tua Dulu-Dulu'. Bagi wanita yang telah berkahwin tapi belum dikurniakan cahayamata pastinya mimpi begini akan memberikan sinar penuh bahagia. Dalam sumber bacaan lain yang ku baca, disebutkan bahawa sangat beruntunglah jika ada wanita yang bermimpi mengandung kerana menurut pengalaman orang tua-tua, mimpi begini membawa sebuah petanda baik. 




Menurut pandangan ahli tafsir mimpi pula, seorang wanita yang mimpi mengandung bermaksud dia akan mendapat rezeki berupa wang ringgit. Betul ke tidak wallahualam. Yang pasti, ramai mengatakan yang Arti mimpi mengandung menurut Islam memang membawa makna yang sangat positif. Lepas ni jika ditakdirkan bermimpi hamil maka tak perlu risau ye. 

Beberapa Contoh Tafsir Mimpi Hamil Dan Melahirkan Berdasarkan Situasi 

Apapun, jenis mimpi itu boleh datang dalam pelbagai situasi. Ada yang mimpi diri sendiri yang hamil, ada pula yang bermimpi kawan baik mengandung dan ada juga yang mimpi sedang mengandung walau hakikatnya masih belum bernikah di alam nyata.

1. Anda mimpi diri sendiri sedang hamil
Artinya: Anda akan menghadapi suatu ujian hidup dan Anda sanggup memikulnya.
2. Anda mimpi hamil dan kenyataannya Anda memang mengandung
Artinya: Anda bakal melahirkan anak dengan selamat. InshaAllah
3. Anda mimpi hamil (khusus untuk wanita)
Artinya: keinginan yang Anda cita-citakan selama ini mungkin akan berhasil.
4. Anda mimpi bertemu banyak orang hamil
Artinya: Anda mungkin akan memperoleh tambahan keuangan dari hasil kerja yang Anda lakukan.
5. Anda mimpi gagal hamil
Artinya: Anda mungkin akan menghadapi cobaan dari orang sekitar Anda.
6. Anda mimpi mandul (khusus untuk wanita)
Artinya: keburukan yang Anda tutup-tutupi mungkin akan terbongkar dalam waktu terdekat.
7. Anda mimpi gebetan hamil (khusus untuk pria)
Artinya: Anda mungkin akan memperoleh rezeki yang tidak di sangka-sangka. (rezeki terpijak)
8. Anda mimpi hamil tetapi belum menikah
Artinya: Anda akan mengalami cubaan dan akan memperoleh kemuliaan jika dapat menghadapinya dengan tabah.
9. Anda mimpi hamil dan ayahnya adalah kekasih anda sekarang (belum berkahwin)
Artinya: orang sekitar Anda mungkin ada yang berniat buruk.
10. Anda mimpi isteri hamil
Artinya: Anda akan mendapatkan rezeki 
11. Anda mimpi menikah dan langsung hamil
Artinya: Anda akan mendapatkan kebahagiaan atau pertolongan yang Anda harapkan.
12. Anda mimpi melahirkan anak
Artinya: Anda akan mendapatkan khabar baik dan keuntungan
13. Anda wanita dan mimpi melahirkan anak di luar nikah
Artinya: Anda mungkin akan dihadirkan dengan ujian hidup dan hadapilah dan tenang. 
14. Anda mimpi melihat orang lain melahirkan
Artinya: Anda dan sahabat anda itu berada dalam dua situasi. Anda sendiri mungkin akan dihadapi dengan ujian dan sahabat anda yang melahirkan itu pula akan mendapat rezeki 
15. Anda mimpi melahirkan secara normal
Artinya: Anda akan diberikan kesempatan lembaran baru, misalnya bertemu calon pasangan, mendapat pekerjaan baru, pindah rumah, dan lain-lain.
12. Anda mimpi melahirkan anak yang sudah lama meninggal
Artinya: Anda mungkin akan kehilangan kesenangan dalam masa terdekat
13. Anda mimpi melihat bayi yang comel
Artinya: Anda akan mendapatkan keberhasilan dalam bercinta atau munculnya hal-hal yang menyenangkan. Masalah berkaitan pekerjaan juga akan beransur pulih
14. Anda mimpi memberi makan bayi
Artinya: akan terjadi suatu pertemuan keluarga yang menggembirakan sehingga akan terjalin kerja sama dengan mereka.
15. Anda mimpi memandikan bayi
Artinya: keluarga Anda akan bahagia, damai, dan tanpa perselisihan yang berat
16. Anda mimpi menyusui bayi
Artinya:  bagi seorang gadis, mimpi ini memberi isyarat bahawa kekasih Anda akan segera melamar.
17. Anda mimpi mendengar bayi menangis
Artinya: Besar kemungkinan mimpi ini bermaksud Anda akan terima sebuah berita yang mengejutkan. 
18. Anda mimpi menemukan bayi yang dibuang
Artinya: Anda akan memperoleh sebuah ketenteraman jiwa bersama seluruh ahli keluarga yang terdekat.
19. Anda mimpi diberi anak kecil atau bayi oleh seseorang
Artinya: Anda akan memperoleh rezeki dalam jumlah besar hingga dapat memberi manfaat pada banyak orang.
20. Anda mimpi mengayun buaian yang berisi bayi
Artinya: Anda akan menjadi orang berhasil dalam masalah rumah tangga dan usaha.



Baca Juga : 3 PELINDUNG AMPUH YANG DI AJAR NABI UNTUK SELAMAT DI AKHIR ZAMAN

Maksud Mimpi Mengandung Dan Melahirkan Anak Lelaki Ada Banyak Tafsiran Makna



Bermimpi melahirkan seorang anak laki-laki dikatakan boleh membawa banyak maksud. Ada yang baik dan ada yang tidak baik. Mana satu betul entahlah....  Antaranya adalah seperti :


1. Ada yang merasa iri
Mimpi melahirkan anak lelaki yang sangat comel boleh membawa maksud ada orang yang sedang merasa iri dengan Anda. Sifat iri itu adalah sesuatu yang sangat berbahaya karena dapat berkembang menjadi sifat yang dengki dan membuat orang iri ingin menjatuhkan orang lain. 
2. Akan mendapat keberuntungan
Melahirkan anak adalah suatu anugerah yang besar dan sangat membahagiakan, maka jika mengalami mimpi melahirkan anak lelaki ini juga boleh ditafsirkan sebagai sebuah rezeki. Maka berbahagia dan bersyukurlah dengan rezeki yang bakal diperolehi nanti.
3.  Anda ingin punya anak
Teringin mahu ada anak hingga terbawa sehingga ke dalam mimpi adalah normal. ingin sampai bermimpi telah melahirkan anak lelaki adalah tanda anda benar-benar mahukannya. Jika kebetulan anda mimpi lahirkan anak lelaki sedangkan anda sendiri belum kahwin, maka cepat-cepatlah cari jodoh yang sesuai atau terima saja pinangan dari mana-mana lelaki yang baik dan bercintalah nanti selepas kahwin.

Ini Pula Maksud Mimpi Mengandung Dan Melahirkan Anak Perempuan



Mengalami mimpi melahirkan anak perempuan dikaitkan dengan pertanda yang baik. Kalian mungkin akan mendapat rezeki yang istimewa tanpa disangka-sangka. Anak perempuan memang disebut akan membawa kebahagiaan bagi keluarga. Bayi perempuan yang cantik dengan kelembutan adalah satu simbol kebaikan.

Namun terdapat juga tafsir lain yang dikaitkan dengan mimpi mengandung dan melahirkan anak perempuan ini seperti :

1. Anda mimpi melahirkan anak perempuan saat hamil
Artinya: Anda akan dibukakan pintu rezeki yang melimpah ruah dan semakin sihat.
2. Anda mimpi melahirkan seorang bayi perempuan tapi kemudian meninggal
Artinya: Anda akan mengalami kegagalan dalam cita-cita.
3. Anda mimpi melahirkan anak perempuan luar nikah tanpa berkahwin
Artinya: akan ada orang yang iri atau menyebarkan fitnah terhadap kejayaan Anda

Baca Juga : APABILA ISTERI CEMBURU DENGAN BIDADARI SYURGA


Maksud Mimpi Mengandung Dan Melahirkan Anak Kembar

Mimpi melahirkan seorang anak perempuan dan mimpi melahirkan bayi kembar ternyata mempunyai arti tafsir yang hampir sama. Mimpi begini selalunya akan membawa ke arah yang positif. 


Mahu Zuriat? Amalkan Doa Nabi Zakaria Untuk Mohon Meminta Keturunan Dari Allah SWT

Sekali lagi sukar untuk diingatkan yang mimpi ini hanyalah sebuah mainan tidur. Kadangkala kita boleh bermimpi disebabkan terlalu rindukan seseorang, Kita juga boleh bermimpi jika badan terlalu penat. Hakikatnya apa yang bakal berlaku adalah atas izinNya maka jangalah dipercaya hal-hal seperti ini 100% dan tetap percaya dan menjalani kehidupan dengan sebaik-baiknya dan selalu berpikiran positif.

Berikut ini adalah do'a-do'a Nabi Zakaria untuk meminta keturunan sebagaimana yang telah diabadikan dalam Al Qur'an :

Surat Ali Imran : 38

          Di sanalah Zakariya mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: "Ya Tuhanku, berilah daku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa"(Ali Imran : 38)


Surat Maryam : 3 - 6



Yaitu tatkala dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut. Dia berkata "Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban, dan saya belum pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, ya Tuhanku. Dan sesungguhnya saya khawatir terhadap mawaliku (orang yang melanjutkan dan meneruskan urusanku sepeninggalku) sepeninggalku, sedang isteriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah saya dari sisi Engkau seorang putera, yang akan mewarisi saya dan mewarisi sebahagian keluarga Ya'qub; dan jadikanlah dia, ya Tuhanku, seorang yang diridhai".


Surat Al Anbiya' : 89




          Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala dia menyeru Tuhannya: "Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan saya hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik.

Jawapan dari Ust Azhar Idrus Berkaitan Tafsir Mimpi Hamil



Ingat tau!! Jangan terlalu taksub dan percaya dengan mimpi... hanya baca sekadar tafsiran bersahaja dan jangan terima semuanya bulat-bulat. Eh korang pernah mimpi apa sebelum ni??? Jemput share kat ruangan komen di bawah..... 

Terima Kasih..