Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam, Masyarakat & Psikologi

Arti Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam, Masyarakat & Psikologi | Menangis selalu dikaitkan dengan kesedihan. Menangis ni juga boleh terbawa hingga ke dalam mimpi. Setengah orang berpendapat, mimpi menangis itu disebabkan oleh kesedihan yang berlarutan hingga terbawa ke dalam mimpi sewaktu tidur.

Kadangkala tertanya juga. Apa sebenarnya maksud tafsir mimpi menangis ini dalam Islam. Apa juga maksud mimpi menangis menurut masyarakat kita. 

Di sini aku kongsikan beberapa maksud menangis dalam Islam dan masyarakat. Turut ada maksud mimpi menangis menurut ilmu psikologi untuk kita sama-sama baca dan tahu. 

maksud-mimpi-menangis


Himpunan Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam, Masyarakat & Psikologi

Aku bahagikan maksud mimpi menangis ini kepada beberapa bahagian iaitu :

  • maksud mimpi menangis dalam Islam
  • maksud mimpi menangis dalam kepercayaan masyarakat
  • maksud mimpi menangis menurut ilmu psikologi

1. Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam

Ibnu Sirin dalam kitabnya Muntakhabul Kalam fii Tafsiril Ahlam menjelaskan bahwa mimpi terbagi menjadi dua iaitu : 
  • Mimpi haqq 
  • Mimpi bathil

Maksud Mimpi Haqq

Mimpi haq adalah mimpi yang dialami oleh seseorang dalam keadaan pembawaan dan cuaca yang stabil, tidur tanpa beban pikiran, tidak sedang berangan-angan sesuatu yang dimimpikan, serta tidak tidur dalam keadaan haid atau junub. 

Maksud Mimpi Bathil

Mimpi bathil adalah mimpi yang didahului dengan bisikan jiwa, keinginan serta angan-angan akan sesuatu yang dimimpikan dan hal tersebut tidak butuh terhadap penafsiran. 

Apa Arti Maksud Menangis Dalam Islam?

Pasti ada antara kita yang pernah menangis di dalam mimpi. Menurut pendapat Ibnu Sirin, tafsir maksud untuk mimpi  menangis ini adalah : 
“Menangis dalam mimpi  merupakan penyejuk mata, namun apabila tangisnya disertai dengan ratapan atau tarian hal itu tidak baik. Apabila ia bermimpi seakan orang yang ia kenal meninggal dan dia meratapinya serta memperdengarkan suara sedihnya maka orang yang dimimpikan tersebut akan terkena musibah dan ditimpa kesedihan.”

Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam Berkaitan Pemimpin

Di dalam kitab tersebut turut dijelaskan bahawa apabila seseorang bermimpi melihat orang-orang meratapi kematian seorang pemimpin dan menaburkan debu di atas kepalanya, itu membawa makna yang pemimpin tersebut berbuat zalim dalam pemerintahannya.
Apabila bermimpi seorang pemimpin meninggal sedangkan orang-orang di sekitarnya menangis tanpa ratapan dan jeritan, mereka seakan melihat suatu kebahagiaan yang ada pada pemimpin tersebut. 
Dan ketika bermimpi seorang pemimpin meninggal dan orang-orang menyebutnya dengan kebaikan-kebaikan maka pemimpin tersebut baik dalam kepemimpinannya.

Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam Ada Membawa Maksud Baik

Menerusi kitab Tafsirul Ahlam itu juga, mimpi menangis yang disertai teriakan, tamparan, memakai baju hitam serta merobek saku menunjukkan kepada kesedihan. 
Apabila tangis tersebut karena takut kepada Allah SWT, mendengar bacaan al-Quran dan penyesalan atas dosa yang telah dilakukan, itu menunjukkan kepada kebahagiaan dan hilangnya kesedihan serta kesusahan serta menunjukkan bukti ketakutan ia kepada Allah SWT.
Mimpi tersebut juga ditafsirkan akan turun hujan bagi tempat yang sudah lama tidak turun hujan.
 Mimpi menangis juga dimaksudkan dengan panjang umur serta tambahan ketauhidan jika disertai dengan membaca tasbih atau tahlil.
Wallahu Ta’ala A’lam bis Showab.

Read This :

2. Arti Mimpi Menangis Dalam Masyarakat, Pertanda Baik atau Buruk?

1. Arti Mimpi Tak Dapat Menahan Tangisan

Arti mimpi tak dapat menahan tangisan maksudnya sudah berusaha untuk menahannya, namun sangat susah untuk ditahan dan akhirnya menangis.
Mimpi menangis seperti ini artinya harus segera menyelesaikan masalah yang ada. Hal tersebut merupakan rangkaian dari kehidupan nyata.
Di kehidupan nyata ada masalah, tapi tidak diselesaikan. Efeknya akan terbawa ke dalam mimpi. Menahan tangis tapi akhirnya menangis juga.

2. Arti Mimpi Menangis di Depan Kaabah

Jika pernah mengalami mimpi menangis di depan kaabah, artinya harus menambah amalan dan memperbaiki diri. Mimpi menangis di depan Kaa'bah merupakan jenis mimpi spiritual. Mimpi ini turut bersifat positif, di mana akan mendapatkan kebaikan dalam hidup.

3. Arti Mimpi Menangis Sendirian

Bentuk mimpi menangis ada bermacam-macam bentuk. Salah satunya mimpi menangis seorang diri. Kadang tidak menangis tapi seolah-olah berada di tempat yang sudah biasa, namun tempat tersebut sunyi sepi. Hanya bersendirian.
Jika mengalami mimpi seperti ini, arti mimpi tersebut dikatakan anda ingin menceritakan sesuatu ke orang lain. Ada sesuatu yang tidak ingin disembunyikan tapi masih mencari masa yang sesuai.

Itu pertanda harus segera bercerita agar perasaan kamu menjadi lebih lega. Hidup sunyi dengan segala rahsia yang dibawa memang tak menyenangkan. Berusahalah berkongsi cerita dengan orang lain yang boleh dipercayai.

4. Arti Menangis di Pangkuan Orang Tua

Menangis di pangkuan orang tua boleh juga muncul di dalam mimpi. Itu artinya anda sedang perlukan kehadiran orang tua disisi. Mimpi seperti ini boleh muncul akibat jarang bertemu orang tua hingga timbul rasa rindu. Rasa rindu itu terbawa sehingga dalam mimpi.

5. Menangis Kerana Cinta 

Mimpi menangis kerana cinta merupakan mimpi yang paling sering dialami para remaja. Jika bermimpi menangis ditinggal kekasih seperti ini, itu dikatakan airmata positif yang sedang merenungkan hubungan selanjutnya akan dibawa sehingga ke tahap mana. Adakah sehingga berkahwin?

6. Mimpi Menangis Ditinggal Kekasih / Menangis Kerana Kecewa Cinta

Jika itu mimpi menangis di tinggal kekasih atau menangis kerana kecewa cinta, itu dikatakan merupakan airmata tanda penyesalan. Tapi perkara yang sudah berlaku, biarkanlah berlalu. 

7. Arti Mimpi Melihat Ibu Menangis

Mimpi melihat seorang ibu menangis akan menimbulkan perasaan sedih. 
Menurut tafsir, mimpi melihat ibu menangis melambangkan kemungkinan anda pernah menyakiti hati ibu atau orang tua. Jika pernah bermimpi melihat ibu menangis, segera minta maaf atas kesalahan yang pernah dilakukan sama ada secara sedar ataupun tidak. 

7. Arti Mimpi Menangis Darah

Pernah mimpi menangis keluar airmata darah? Ini agak menyeramkan. Mimpi menangis darah dikatakan menjadi pembawa pesan yang buruk bagi orang yang bermimpi. Mimpi ini boleh menandakan akan ada anggota keluarga kamu terdekat yang meninggal dunia. 

8. Diri Sendiri Menangis dalam Mimpi 

Jika mengalami mimpi menangis, ini boleh jadi pertanda anda sedang menahan emosi. Ini juga boleh jadi tanda sedang tertekan dalam hidup. Mungkin juga sedang berperang untuk membuat keputusan yang agak serius hingga membawa kesan pada kesihatan. 
Jika berkaitan dengan pekerjaan, ada baiknya segera putuskan sama ada mahu bertahan atau bertukar kerja saja. Selain urusan kerja, mimpi ini juga boleh menjadi isyarat tentang hubungan yang sedang mengalami masalah dan harus segera mengambil keputusan berat untuk selesaikan. 

9. Mimpi Melihat Airmata Orang Lain 

Mimpi melihat air mata di wajah seseorang tanpa menangis, ia mungkin boleh membawa maksud ada orang sedang bercakap buruk pada orang yang mengalami mimpi itu. 

10. Arti Mimpi Menangis Terisak Isak

Mimpi menangis hingga terisak-isak, dapat menjadi tanda karier akan berkembang dengan lancar. Tapi jika menangis terisak itu diikuti dengan ratapan, jika rasa sakit dan dalam dilema mungkin apa yang sedang dialaminya akan segera berakhir.

11. Mimpi Orang Yang Sudah Meninggal Menangis

Jika memimpikan orang yang sudah meninggal menangis, dapat menandakan diri anda harus memperbaiki masalah yang sedang dialami. 

12. Mimpi Melihat Anak Menangis

Jika mimpi melihat anak menangis, dikatakan orang yang bermimpi itu akan mendapat bantuan dari orang lain di kehidupan nyata.

13. Mimpi Melihat Musuh Menangis

Untuk mimpi melihat musuh menangis, dapat menandakan jika dia sedang menemukan sesuatu yang baik saat orang yang bermimpi dalam masalah. 

14. Arti Mimpi Menangis Kerana Ibu Meninggal

Mimpi menangis kerana ibu meninggal ini, dikatakan kerana anda sedang risau terhadap kondisi kesihatan ibu sampai terbawa ke dalam mimpi. Jangan risau berlebihan kerana mengalami mimpi ibu meninggal ini dikatakan membawa maksud ibu akan berumur panjang.

maksud-mimpi-menangis-psikologi

3. Maksud Mimpi Menangis Menurut Ilmu Psikologi

Mimpi menangis dalam Islam mungkin tidak sama dengan maksud mimpi menangis menurut psikologi. Mimpi menangis sedih menurut psikologi ada makna lain disebaliknya. Jika sedang mencari arti mimpi menangis dari sudut ilmu psikologi, boleh baca artinya seperti di bawah ini.

Menurut ilmu psikologi, menangis dalam mimpi dapat membawa maksud sedang mengalami masa penyembuhan dalam hidup. Menangis itu dapat membantu mengatasi stress tekanan dan kesedihan pada emosi. 

Tidak kira menangis di dunia nyata atau di dalam mimpi, mimpi menangis itu boleh membuatkan hati berasa lebih lapang. Tapi mimpi menangis ini bergantung juga pada siapa yang sedang menangis. 

Kesimpulan

Mimpi menangis ini ada petanda baik dan ada petanda tidak baik. Apa saja maksud berkaitan mimpi menangis ini, jangan terlalu memikirkannya. 

Semua orang bermimpi dan setiap mimpi itu tidak semuanya membawa sebarang makna. Selalunya mimpi berlaku kerana badan kita terlalu penat atau terlalu memikirkan sesuatu. Jangan dipercayai 100 peratus kerana kebanyakan mimpi ini hanya mainan tidur semata-mata.

Setiap orang pasti pernah bermimpi ketika tidur. Anggaplah mimpi ini sebagai bunga tidur. Jika kebetulan mimpi itu membuat hati rasa resah, berdoa kepada Allah SWT supaya dijauhi kita dari perkara yang tidak baik. 


Sumber :

  • https://bincangsyariah.com/
  • https://www.merdeka.com/


Jemput join Telegram rasmi Sis Hawa Blog 👉  https://t.me/sishawadotcom


Post a Comment for "Maksud Mimpi Menangis Dalam Islam, Masyarakat & Psikologi"