Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maksud Mimpi Berkahwin Dalam Islam, Baik Atau Buruk?

Maksud Mimpi Berkahwin Dalam Islam, Baik Atau Buruk? | Jika sebelum ni sis share tentang maksud mimpi suami kahwin lain menurut Islam, kali ini sis akan share maksud mimpi berkahwin dalam Islam. Nak tahu maksud baik atau buruk? Kita sama-sama baca artikel ini.

Arti Mimpi Menikah

Sis bukannya seorang pakar dalam tafsir mimpi cuma sis seorang yang berminat untuk tahu serba sedikit tentang maksud mimpi, lagi-lagi untuk makud mimpi menurut tafsir Islam. Termasuklah juga untuk maksud mimpi berkahwin ini. 




Berdasarkan pencarian melalui Mr.Google, sis dapat sedikit sebanyak info mengenai maksud mimpi berkahwin ini. Maksud mimpi berkahwin atau arti mimpi menikah menurut Islam ini boleh dikaitkan dengan pekerjaan ataupun rezeki. 

Dalam Mu’jam Tafsir al-Ahlam, sebuah kitab kompilasi tafsir mimpi antara penafsiran mimpi Muhammad Ibn Sirin dan ‘Abdul Ghani al-Nabulsi, situasi mimpi berkahwin ini digambarkan sebagai simbol keluarga, agama, kegelisahan, kegundahan, tanggungjawab, atau kedudukan yang tinggi.


1. Maksud Mimpi Berkahwin Dengan Kekasih / Menikah Dengan Pacar Menurut Islam 

Ini agak pelik. Menurut bacaan, untuk maksud bermimpi dengan kekasih ia boleh membawa maksud yang agak kurang baik. Sebaliknya jika mimpi berkahwin dengan kekasih tetapi majlis tersebut tidak berjalan lancar maka ia boleh membawa maksud yang agak baik. Hmmm... 

2. Maksud Mimpi Berkahwin Dengan Orang Lain 

Maksud mimpi berkahwin dengan orang lain boleh membawa maksud kepada kemuliaan atau kehormatan. Tafsir mimpi berkahwin dengan orang lain ini juga boleh membawa arti akan menemui jodohnya hingga dapat mendirikan rumahtangga yang dihajati. 

3. Maksud Mimpi Kahwin Lagi Menurut Islam

Sesungguhnya mimpi suami kawin lagi ni boleh membuatkan si isteri rasa sakit di hati. Tetapi fikir-fikir balik itu hanyalah sekadar mimpi. Dan maksud untuk mimpi suami kahwin lain menurut Islam ini ada arti yang baik sebenarnya. 

Jika mimpi seorang suami itu berkahwin lagi tidak kisah seorang ataupun terus punya empat isteri, mimpi begini dianggap sebagai penambahan rezeki berkat dari susah payah berkerja.




4. Maksud Mimpi Melihat Suami Menikah Lagi 
Apabila seseorang bermimpi menikahi seorang perempuan sedangkan hakikatnya sudahpun memiliki seorang isteri, keadaan ini boleh dianggap sebagai satu kebaikan atau kekuasaan. 

Tahap kebaikan atau kekuasaan ini pula bergantung kepada perempuan yang muncul di dalam mimpi tersebut. Semakin cantik perempuan di dalam mimpi itu maka semakin baguslah kebaikan atau kekuasaan yang bakal dimiliki. 

5. Maksud Mimpi Disuruh Kahwin / Mimpi Kahwin Paksa 
Bagi yang sedang berada di alam percintaan, tatkala mendapat mimpi berkahwin dengan kekasih tentunya akan membuat diri rasa sangat happy dan bahagia kan? Tetapi bagaimana pula dengan maksud mimpi kahwin paksa? 

Sebagai contoh, dipaksa menikah dengan orang tua Jika mengalami mimpi dipaksa menikah begini besar kemungkinan ertinya akan ada sedikit ujian dalam masa yang terdekat. Mimpi dipaksa menikah dengan orang yang tidak dicintai ini juga boleh membawa maksud yang diri sedang diperhatikan oleh seseorang, secret admire mungkin! 


6. Maksud Mimpi Dengan Seseorang Kemudian Pasangan Meninggal Dunia
Jika seseorang bermimpi yang dia akan menikahi seseorang kemudian pasangan tersebut meninggal dunia, maka ia boleh diangga seolah pekerjaan yang sedang dilakukan sedang di uji dengan rasa susah. Maka hendaklah banyak-banyak bersabar. 

7. Maksud Mimpi Melihat Orang Lain Berkahwin
Jika melihat seseorang itu sedang berkahwin, mimpi ini boleh membawa maksud ke atas orang yang telah berkahwin dalam mimpi tersebut. 

Dikatakan mimpi berada di majlis perkahwinan atau mimpi melihat seseorang sedang berkahwin, mimpi ini dikatakan boleh membawa maksud yang orang tersebut akan mengalami satu ujian yang agak berat. Maka jika orang yang di mimpi itu adalah sahabat, ahli keluarga, pasangan dan sesiapa saja yang dikenali maka hulurkanlah bahu untuk membantunya pada tahap yang termampu. 

8. Mimpi Sangat Teringin Untuk Bernikah
Mimpi rasa teringin atau sedang bersiap sedia untuk bernikah boleh membawa maksud bahawa diri sudah bersedia untuk menempuh satu permulaan kehidupan yang baru. Ia juga mungkin memberi gambara bahawa akan hadir seseorang (jodoh mungkin) yang akan akan mengubah hidup. 

9. Maksud Mimpi Menikah Dan Terus Mengandung
Untuk maksud mimpi menikah kemudian terus mengandung boleh dianggap sebagai satu petanda yang baik. Situasi ini dikatakan bahawa satu peningkatan dalam hidup jika selalu berusaha keras dalam mendapatkan rezeki yang baik. 

10. Maksud Mimpi Berkahwin Dengan Suami / Isteri Sekali Lagi
Bagi maksud mimpi berkahwin dengan suami sekali lagi ini boleh membawa maksud bahawa diri sendiri dan pasangan akan mendapat satu rezeki yang tidak di sangka-sangka. 



Kenapa Mimpi Berkahwin? 

Kesimpulannya, semua orang pasti pernah alami mimpi dan tidak dinafikan mimpi dalam Islam yang paling diinginkan sekali. Jika mimpi buruk dan sebagainya itu semua tidak usahlah nak difikirkan sangat.

Ada juga yang berkata mimpi ini bersifat terbaik yakni jika mimpi buruk akan bermakna baik dan jika mimpi baik akan membawa maksud buruk. Hmmm... untuk perkara ini juga tolonglah jangan difikirkan sangat. Yang penting jangan terlalu percaya akan maksud dalam mimpi kerana kebanyakan mimpi ini hanyalah mainan dalam tidur semata-mata.  
Yang pasti, tidak kisahlah mimpi kahwin lagi, mimpi kahwin paksa, mimpi berkahwin dengan orang lain yang tidak dikenali, mimpi bekahwin dengan kekasih ataupun mimpi kahwin lagi sekalipun, yang penting sebagai salah seorang umat Muhammad SAW, kita tidak di ajar untuk membuat sebarang ramalan masa depan.

Terima kasih atas kunjungan dan bacaan.


Jemput join :

Telegram Rasmi Sis Hawa Blog πŸ‘‰  https://t.me/sishawadotcom

Telegram Rasmi Info Ibu Hamil & Baby πŸ‘‰  https://t.me/ibuhamilmalaysia





Tawaran Hebat Harga Jimat Amway 

ini kali betul-betul boom!!

whatsapp :


18 comments for "Maksud Mimpi Berkahwin Dalam Islam, Baik Atau Buruk?"

  1. sebelum ni tak penah bermimpi berkahwin. ingatkan takda apa2 maksud :D

    ReplyDelete
  2. Thanks for your sharing 😊 have a nice day...

    ReplyDelete
  3. Saya mimpi kahwin dgn org yg sy x kenal dlm masa yg sama kawan baik sy pon nk kahwin dlm mimpi tu.. Lpstu tiba² slps sy kahwin, sy mengandung πŸ˜…

    ReplyDelete
  4. Kalau mimpi tu satu majlis ngan jiran atau orang lain dan pasangan yang dikahwinkan ngan orang lain... tu pula apa maksudnya?

    ReplyDelete
  5. Kalau kita mmpi khwin tp dgn org yg kita xknal... Mcm mna ye?

    ReplyDelete
  6. kalau dalam mimpi, isteri memang dah kahwin dengan suami. tapi kena paksa kahwin sepupu sendiri? dan isteri berkahwin dengan rela suami. camne tu?

    ReplyDelete
  7. dah dua kali jgk la mimpi kahwin dengan orang yang tak kenal . first mimpi kahwin dengan kawan sekolah menengah tapi tak kenal , second mimpi kahwin dengan orang yang kulit gelap dan lebih tua . hahhahah adoi feeling so real bro . Masalahnya ada kekasih dh . takdak pulak mimpi dia pehal . tapi dalam mimpi boleh pulak teringat dia masa kahwin tu cuma heran macam mana boleh terima yang ni dan siap boleh rasa sedih teringat cerita member yang pernah hadapi situasi “aku single , dia kahwin dengan orang lain” .��saja kongsi bye

    ReplyDelete
  8. Mimpi & mksd pasti ada dsbaliknya ohh gituuu

    ReplyDelete
  9. Memang pelik rasanya kahwin dengan orang lain walhal dah kahwin punπŸ˜…πŸ˜…semalam saya bermimpi kahwin dengan seorang YB, Yang Berhormat yang saya kenal dan biasa. Apa kah makna mimpi itu sis?

    ReplyDelete
  10. Salam sis,kalau mimpi berkahwin dengan bekas kekasih walaupun sy dah berkahwin tu macam mana?

    ReplyDelete
  11. Kalau mimpi kita kahwin dan hamil dgn ex bf cane lakk😭

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum sis, apa pula maksud mimpi kita berkahwin dengan seseorang yg kita kenal tapi kita tak ingat siapa orang tu..dalam mimpi nmpk wajah dia tapi makin lama makin kabur.. bangun2 terus lupa wajah org tu..tapi rasa mcm saya kenal dia..

    ReplyDelete
  13. Oleh kerana beliau bermimpi kita berkahwin lain, udah monyok ajeee muka pepagi nya pun..πŸ˜™

    ReplyDelete
  14. kemarin saya wish birthday dia sya ckp " semoga segala urusan awk dpt dipermudahkan" and then tiba ii semalam sya mimpi kawin degan dia tngh mengajar sya mengaji padahal kenal dlm fon je tpi saya taken . apa ini mimpi buruk ke baik ?

    ReplyDelete
  15. Kalau kita mimpi lelaki yang kita tak suka kahwin dengan kita and tanpa pengetahuan kita macam mana pulak ye?

    ReplyDelete
  16. Sya harimi mimpi dgn org x dkenali dan muka dya sperti familiar..sperti muka streamer janetidy gaming...pdhal sybdh lame x tngok muka dye dlam fb

    ReplyDelete